Speelgoed van Lego wordt steeds gewelddadiger door de "wapenwedloop" van de speelgoedfabrikanten, die zo de aandacht van kinderen proberen vast te houden in het digitale tijdperk. Dat blijkt uit een studie van de Universiteit van Canterbury in Nieuw-Zeeland.
Volgens de onderzoekers produceert de Deense fabrikant naast de bekende plastic blokjes steeds meer wapens en komen oorlogsscenario's steeds vaker voor in de themakits. "Legoproducten zijn niet meer zo onschuldig als voorheen", zei Christoph Bartneck, hoofd van het onderzoeksteam. "Het geweld in de Legoproducten lijkt voor te gaan op het spelplezier."
De onderzoekers concludeerden dat de Deense speelgoedfabrikant "door de jaren een significante en exponentiële stijging van geweld vertoont."
Lego produceert de veelkleurige blokjes sinds 1949. De eerste wapens verschenen volgens de studie in 1978. Het aantal wapens nam geleidelijk toe om vandaag aanwezig te zijn in 30 procent van de legokits.
De onderzoekers zeggen dat de vaststelling bij Lego de algemene trend op de markt weerspiegelt. "Om de aandacht van hun klanten te trekken, zijn de speelgoedfabrikanten verwikkeld in een figuurlijke wapenwedloop voor nieuwe, verrassende producten", aldus de studie.
Een woordvoerder van de speelgoedfabrikant, Troy Taylor, benadrukte dat Lego een hele waaier aan activiteiten aanbiedt, die een beroep doen op constructie, verbeelding en conflict. "Het conflict maakt deel uit van de natuurlijke ontwikkeling van een kind", zei hij.
Bron: Lego wordt gewelddadiger: steeds meer wapens in themakits . Opgehaald van De Redactie:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2663780
Mening:
Iedereen heeft vroeger vast wel eens gespeeld met de wereldbekende blokjes van Lego. Volgens de studie kwamen in de legokits sinds 1978 ook 'wapens' voor. Tegenwoordig kan je zelfs in 30 % van de legokits 'wapens' terug vinden. Onschuldig of zorgwekkend ?
Kinderen die met Lego spelen zullen bijgevolg al van kinds af aan met 'wapens' in contact komen. Ze gaan ermee spelen. Naar mijn mening zou dit niet mogen. Graag zou ik willen reageren op volgende weerlegging van een woordvoerder van de speelgoedfabrikant: "Lego biedt een hele waaier aan activiteiten aan die een beroep doen op constructie, verbeelding en conflict." "Het conflict maakt deel uit van de natuurlijke ontwikkeling van een kind."
Ik ben akkoord dat een kind moet leren omgaan met conflicten en zich zulke situaties moet kunnen inbeelden. MAAR door wapens in legokits te steken, voedt men de kinderen totaal verkeerd op. Als kinderen hiermee gaan spelen, dreigt het gevaar dat ze na een tijdje misschien denken dat erge conflicten misschien wel met wapens mogen worden opgelost. Dit is totaal onverantwoord ! Kinderen moeten leren om op een constructieve manier conflicten/problemen op te lossen.
Ik vind dat deze situatie te vergelijken is met de polemiek rond 'geweld in games'. Na een tijdje, door te vaak te 'spelen' met wapens, dreigt het gevaar dat je na een tijd het verschil tussen het spel/het speelgoed en de realiteit niet meer ziet wat desastreuze gevolgen kan hebben.