Enkele post bekijken
  #1  
Oud 23rd May 2016, 09:31
Loes.B*onen Loes.B*onen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kasterlee
Posts: 78
'Katholiek onderwijsnet is achterhaald’

Een afzonderlijk katholiek onderwijsnet in stand houden is artificieel, meent Anne De Paepe, rector van de UGent.

‘Is het vandaag nog zinvol afzonderlijke netten op basis van levensbeschouwing te hebben in het onderwijs in Vlaanderen? Zouden we niet beter evolueren naar één groot netwerk waar alle levensbeschouwingen tot hun recht kunnen komen? Anne De Paepe, de rector van de Universiteit Gent, stelt de vraag in een gesprek met De Standaard, samen met de volgende rector van de VUB, Caroline Pauwels.

De Paepe noemt het ‘artificieel om wel moslims toe te laten, maar toch een apart katholiek net in stand te houden.’

‘We zouden dat beter anders organiseren en de krachten bundelen. Laat in scholen de vrijheid om te kiezen tussen lessen godsdienst – katholiek, islamitisch of andere – of voor geen van dat alles.’

De UG-rector vindt dat levensbeschouwelijke lessen hun plaats hebben op school. ‘Maar vandaag plakt er een ander etiket op dezelfde of vergelijkbare inhoud. Er worden hooguit andere klemtonen gelegd. In de lessen godsdienst zal er natuurlijk aandacht zijn voor geloof, maar daarnaast ook voor universele waarden. Ook in het humanistische onderwijs komen deze aan bod. Waarom nog dat onderscheid maken? Het gaat in beide om het aanbrengen van algemeen menselijke waarden aan alle jongeren, ongeacht hun achtergrond.’

Bron: De Standaard 23/5/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160522_02302035

Mijn mening:
Omdat het zo zit ingeburgerd dat er katholieke en humanistisch onderwijs is, had ik nog nooit stilgestaan over het samenvoegen van deze twee netten. Net zoals Anne De Paepe zegt, worden er in de twee netten aandacht besteed aan de aanbreng van algemene menselijke waarden. Dit ongeacht hun achtergrond of hun geloof. Daarom lijkt mij het dan ook niet abnormaal dat alle onderwijsnetten samen kunnen gaan en dat de leerlingen dan voor enkele uurtjes in de week kunnen kiezen voor lessen godsdienst – katholiek, islamitisch of andere – of voor geen van dat alles. Ik denk dat dit ook zeker leerrijk is voor kinderen. In een katholieke school denken de leerlingen misschien dat iedereen katholiek moet zijn. In een school waar alle godsdiensten welkom zijn, kunnen ze ook kennis maken met andere godsdiensten en leren over elkaar godsdiensten door er over te vertellen.
Met citaat antwoorden