Enkele post bekijken
  #1  
Oud 21st May 2016, 14:10
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
“Scholen moeten slechte leerkrachten sneller kunnen ontslaan”

“Scholen moeten meer mogelijkheden krijgen om leerkrachten te sanctioneren wanneer die negatief worden geëvalueerd. Nu kan men ze zelfs niet uit de klas weghalen omwille van veel te zware en moeilijke procedures.” Dat zegt Lieven Boeve, de directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, zaterdag in Het Belang van Limburg.

Boeve pleit ook voor een moderner personeelsbeleid waardoor ook scholen werk kunnen maken van werkbaar werk zodat leerkrachten in betere omstandigheden kunnen blijven werken tot de pensioenleeftijd.

In dat kader zou de opdracht van een leerkracht niet langer uitgedrukt worden in lesuren maar als een schoolopdracht. Dit is het totaal aantal uren op maand- of jaarbasis waarbij rekening wordt gehouden met alles wat van een leerkracht wordt verwacht, zoals lesgeven, voorbereiden, corrigeren, vergaderen, collega’s coachen, leerlingen begeleiden, activiteiten organiseren, enz.

Bron: www.destandaard.be http://www.standaard.be/cnt/dmf20160521_02300364

Eigen mening: Het is inderdaad waar dat, wanneer een leerkracht niet goed zijn job doet, een school die leerkracht de mogelijkheid moet kunnen hebben om die leerkracht te sanctioneren. Maar ik weet persoonlijk niet wanneer een leerkracht echt als 'slecht' kan worden. Het initiatief om i.p.v van lesuren, het aantal uren op maand-en jaarbasis te rekenen vind ik ergens wel een goed idee. Veel mensen denken dat leerkrachten heel verlof hebben, en dat ik ook zo, een leerkracht kan veel thuis zitten, maar in die uren 'thuiszitten' kruipt heel veel tijd in de voorbereiding van lessen/activiteiten, verbeteringen, ... . Veel mensen vergeten dat het werk van een leerkracht niet gedaan is na het ringen van de schoolbel.
Met citaat antwoorden