"12.000 à 14.000 Poolse plaatsen krijgen andere naam wegens verwijzing naar communistisch verleden", De Morgen, 20 mei 2016
De conservatief-nationalistische president van Polen, Andrzej Duda, heeft een wet getekend die elke verwijzing naar het communistische verleden of elk ander totalitair regime verbiedt in straat- of plaatsnamen en namen van bruggen en openbare gebouwen.
Zodra de wet van kracht is, krijgen de plaatselijke overheden twaalf maanden de tijd om de naamsverandering door te voeren. Is dat niet het geval, dan dringt de overheid een nieuwe naam op.
Elke referentie naar het communistische regime in Polen tussen 1944 en 1989 is expliciet verboden. Volgens de opstellers van de wet zullen tussen de 12.000 en de 14.000 plaatsen een nieuwe naam moeten zoeken.
Bron:
http://www.demorgen.be/nieuws/12-00...leden-ba537a18/
Mening: Het was één van de tactieken van het communisme in de Sovjet-unie en China om de bevolking mee te krijgen in de revolutie: een 'damnatio memoriae' van monumenten, oude volksgebruiken, personen en woorden die niet in hun verhaal pasten. Ze wilden voor de toekomst een nieuw verhaal starten en moesten het oude daarvoor uitgommen.
Maar Polen heeft op dit moment toch zo geen revolutie nodig, lijkt me? Ik begrijp dat ze onaangename herinneringen hebben aan de periode, maar sommige namen kunnen dan toch eerder gelden als een reminder van wat gebeurd is. Ik kan aannemen dat verheerlijkende plaatsnamen genre Stalingrad best kunnen aangepast worden, maar om met de grove borstel elke verwijzing zomaar van tafel te vegen, lijkt me kort door de bocht.
De vraag is ook in welke mate een officiële naamsverandering gebruikt wordt door de bevolking. Al kan het ook dat in vele plaatsen de voor-communistische naam nog steeds leeft onder de bevolking.