Enkele post bekijken
Oud 20th May 2016, 15:53
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck

Ik kan me ergens wel vinden in de maatregel die deze school genomen heeft. Op mijn middelbare school was men redelijk streng qua kledij, mede omdat zij nog maar enkele jaren het uniform hadden afgeschaft. Wij hadden dus ook al enkele gelijkaardige incidenten met gescheurde broeken gehad.
Het is niet meer dan normaal dat er kledingvoorschriften in het schoolreglement staan, er moet immers een onderscheid gemaakt worden tussen school en vrije tijd. Deze regels slaan dan voornamelijk op korte kledij. De school wordt geacht leerlingen iets bij te leren. In mijn ogen gaat dat verder dan de vakinhouden alleen. Niet alle ouders zijn even begaan met de kledingstijl van hun kinderen. Of erger nog, ze hebben hier zelf niets aan te zeggen (we weten allemaal hoe pubers soms kunnen zijn.. :-D). Mij lijkt het dan ook de taak van de leerkrachten om leerlingen mee te geven welke kledij geschikt is voor op school, voor later op de werkvloer, en welke voor in hun vrije tijd. Daarom geef ik deze school niet geheel ongelijk.
Anderzijds heb ik soms het gevoel dat scholen met deze kledingvoorschriften proberen om alle leerlingen opnieuw volgens dezelfde 'wetten' te kleden. Nagellak mag niet, geen t-shirts met bepaalde opschriften, er mag nergens een logo of een merkteken zichtbaar zijn, de broeken en rokken moeten een respectabele lengte hebben, teenslippers zijn uitgesloten, .... Door al die regeltjes lijkt het alsof scholen de leerlingen opnieuw een uniform willen aandoen (niet letterlijk dan, maar uiteindelijk krijg je wel opnieuw dezelfde klederdracht omdat heel wat zaken verboden zijn). Over het dragen van uniformen op school zijn de meningen nog steeds verdeeld, maar dat is een andere discussie.
Met citaat antwoorden