Enkele post bekijken
  #1  
Oud 20th May 2016, 11:28
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Scheur in je jeans? Terug naar huis!

Een secundaire school uit Sint-Niklaas heeft vanmorgen enkele leerlingen terug naar huis gestuurd omdat ze een gescheurde jeans droegen. Een week geleden stelde de directie een verbod op die modegril in. ‘We hadden niet gedacht dat dit een hot topic zou worden.’

‘De leerlingen die we naar huis gestuurd hebben, wonen op loopafstand’, zegt directrice An Van Haut van Onze-Lieve-Vrouw-Presentatie in Sint-Niklaas. De school telt 1.050 leerlingen en biedt zowel aso, tso als bso aan.

‘Andere leerlingen hebben we gevraagd om een alternatief te zoeken, bijvoorbeeld in hun turnkledij. Wie niets vindt, kan altijd vragen naar reservekledij die we op school hebben, en nee, dat zijn geen overalls of erg ouderwetse spullen. Tijdens de speeltijd van tien uur zullen we kijken of iedereen het verbod nu naleeft.’

Het verbod dateert al van vorige week, maar krijgt nu meer weerklank omdat enkele meisjesleerlingen uit het vijfde middelbaar naar de pers stapten om er hun beklag over te doen. Het Laatste Nieuws zette hun klacht op de voorpagina. ‘We hebben amper nog andere broeken. We zullen opnieuw moeten gaan shoppen om in orde te zijn’, aldus de anonieme klaagsters.

‘Nu we als school in het oog van de mediastorm zitten, moeten we wel kordaat reageren’, antwoordt de directrice. Vandaar de controle deze ochtend aan de schoolpoort. ‘Het is eigenlijk maar een kleine maatregel, die nu buiten proportie wordt opgeblazen’, vindt ze ook.

Felicitaties

Een week geleden heeft de directie een mail naar de ouders gestuurd, waarin ze het verbod op gescheurde broeken meedeelde. ‘We hebben daar veel positieve reacties op gekregen’, zegt Van Haut. ‘Ouders hebben ons gefeliciteerd omdat we durven te zeggen waar het op staat. Wij vinden dat leerlingen op school én op stage deftig gekleed moeten zijn. Niet elke modegril past in elke context. Wij vinden het belangrijk om hen dat bij te brengen.’

De ‘ripped jeans’, zoals ze in de modewereld heten, begonnen vooral op te duiken met het warme weer van de afgelopen weken. Met name bij de meisjes. ‘De jongens dragen nu bermuda’s of shorts’, zegt Van Haut. ‘Ook die mogen niet té kort zijn, en daarmee bedoel ik dat je hun onderbroek niet mag zien. Zo streng zijn we dus ook niet. Maar de klassieke zomertaboes blijven: ook voor de meisjes geen te korte shorts, rokjes of topjes, geen spaghettibandjes en geen te diepe décolletés. Bij twijfel beslist de directie.’

Van Haut betreurt dat de leerlingen die naar de pers stapten, dat anoniem deden en niet met de schoolleiding in dialoog gingen. ‘We hebben een leerlingenraad waar ze hun klacht hadden kunnen melden. Ook daar weten ze van niets.’

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160520_02298331

Datum: 20/05/2016

Eigen mening: Ik kan zeer goed begrijpen dat er een bepaalde dresscode geldt op scholen. Op mijn eigen middelbare school waren ze hier ook heel streng in. Als meisjes mochten wij zelfs geen korte shorts aandoen. Ik vond dat ze hier een beetje te streng in waren. In de zomer wil je iets luchtig aandoen, want je moet hier een hele dag mee in de klas zitten. Persoonlijk vind ik dat je de keuze moet krijgen om te dragen wat je wil, zolang het maar deftig is en alles goed bedekt is. Dat er daarom nu een school is die de ripped jeans verbieden, vind ik een beetje overdreven. Je hebt verschillende soorten ripped jeans. Je hebt er met kleine scheurtjes die nog heel deftig zijn, maar je hebt er ook waarbij meer als de helft van je benen te zien zijn. Bij de laatste kan ik begrijpen dat ze dit verbieden. Er is toch wel een grens vind ik.
Ik ben dus van mening dat ze de dresscode anders moeten aanpakken, namelijk dat je de vrijheid moet krijgen om te dragen wat je wil, maar dat het wel deftig moet zijn. Wanneer de school dan vindt dat de leerlingen de grens overschreden hebben, vind ik wel dat ze gestraft mogen worden.
Met citaat antwoorden