De bus rijdt te snel? Het overkomt de beste
De Lijn betaalt de boete van chauffeurs die te snel rijden. Vreemd dat een overheidsdienst dat soort overtredingen gedoogt? 'Neen', zegt De Lijn, 'dat heeft niets met gedogen te maken.'
Eerst de feiten. De politie heeft vorig jaar 1.332 boetes uitgeschreven aan chauffeurs van De Lijn, het hoogste aantal ooit. Dat schrijft Het Nieuwsblad. In 80 procent van de gevallen gaat het om snelheidsovertredingen. In het gros van de gevallen gaat het om lichte snelheidsovertredingen. Maar in een op de vijf gevallen reed de chauffeur meer dan 10 kilometer per uur te snel.
‘Nog frappanter zijn de vijf overtredingen van de vierde graad. Het gaat dan om een gesloten overweg oversteken, inhalen in een bocht of zelfs spookrijden’, zo zegt Vlaams Parlementslid Emmily Talpe (Open VLD), die de cijfers opvroeg bij bevoegd minister Ben Weyts (N-VA).
Nieuw systeem
De chauffeurs moeten de boetes zelden uit eigen zak betalen: De Lijn neemt zo’n 80 procent van de overtredingen op zich. Al zijn de afspraken daarover, die dateren uit de jaren negentig, niet in elke provincie hetzelfde. De Lijn wil nu naar een uniform systeem komen in heel Vlaanderen en onderhandelt daarover met de vakbonden.
De Lijn blijft ook in het nieuwe systeem bereid een boete te betalen als de chauffeur een overtreding maakt. Maar enkel als het een lichte overtreding is. Als de chauffeur binnen één jaar (geen kalender jaar, maar één jaar te tellen na de boete) nog overtredingen begaat, wil De Lijn niet langer de hele boete betalen. Recidivisten worden bovendien op het matje geroepen voor een gesprek en kunnen eventueel 'begeleiding' krijgen of een verplicht bezoek aan de rijschool.
Rijschema's
Toch blijft het vreemd dat een openbare dienst te snel rijden gedoogt. 'Neen,' zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn, 'dat heeft niets met gedogen te maken. We willen natuurlijk dat onze chauffeurs geen enkele overtreding begaan. Maar het overkomt de beste chauffeur wel eens. Het gaat nu voor de hele Lijn samengeteld trouwens om één pv per 115.000 kilometer. Dat zet een en ander toch in perspectief.'
De vakbonden stellen dat de chauffeurs wel te snel moeten rijden omdat de rijschema's niet aangepast zijn. 'Zo kan een traject berekend zijn op zones 50, terwijl die zones in werkelijkheid zijn omgezet naar zones 30. Toch moet de buschauffeur op tijd komen’, zegt Rita Coeck van de socialistische vakbond ACOD in Het Nieuwsblad.
De Lijn betwist die visie. Van de Vreken: 'De dienstregeling houdt wel degelijk rekening met het verkeer in de spits of het minder drukke verkeer op hetzelfde traject na 19 uur of in het weekend. Bovendien wordt de verkeerssituatie opgevolgd: omleidingen, andere snelheidslimieten… daarover wordt overlegd. Chauffeurs worden ook niet op de vingers getikt als ze te laat op hun bestemming aankomen. Wel als ze te laat vertrekken.'
Datum: 20/05/2016
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160520_02298283
Eigen mening: Buschauffeurs hebben een grote verantwoordelijkheid wanneer ze met bijvoorbeeld een bus vol kinderen rondrijden. Die grote verantwoordelijkheid zou zich dan ook moeten omzetten in het correct volgen van de verkeersregels. Daarenboven hebben de chauffeurs een professionele opleiding achter de rug, waardoor ze zeker en vast een voorbeeldfunctie zouden moeten bekleden op de weg. Er wordt overigens in het artikel alleen maar gesproken over snelheidsovertredingen en er wordt niets gezegd over andere overtredingen zoals bellen achter het stuur. Daarnaast denk ik echter wel dat we moeten stilstaan bij de constante druk waaronder de chauffeurs hun ritten moeten voltooien. Ook al wordt dit door De Lijn zelf gerelativeerd, het rittenschema van de bussen is echt niet zo flexibel als hier wordt gesuggereerd. Het feit dat een overheidsorganisatie deze boetes betaalt, heeft er volgens mij ook mee te maken dat ze zelf goed genoeg weten dat die overtredingen ook deels veroorzaakt worden door hun eigen beleid. Dat zou de chauffeurs er echter niet van mogen weerhouden om zich toch aan de snelheidsbeperkingen te houden en zo het leven van de buspassagiers en de andere weggebruikers zo goed als mogelijk te beschermen.