Enkele post bekijken
Oud 19th May 2016, 10:15
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User

Ik ben voorstander om het gsm-gebruik op de speelplaats te laten verminderen. Kinderen kijken gedurende de dag veel naar computerschermen. Hierbij denk ik dan aan de computer in de klas, de computer na school, hun gsm, hun tablet, de televisie, ... . Als ze tijdens de pauzes ook nog eens bezig zijn met hun gsm mist de pauze zijn effect. Zoals het artikel aangeeft kan het ook zorgen voor nek- en rugklachten. Zelf heb ik hier ook veel last van en moet ik hiervoor wekelijks naar de kinesist. De kinesist gaf aan dat dit waarschijnlijk deels te wijden is aan het veel werken op mijn laptop. Het is dus zeker te vermijden om jonge mensen deze klachten te laten oplopen.

Toch vind ik dat de fysieke klachten niet de enige redenen zijn om de gsm van de speelplaats te laten verdwijnen. De speelplaats is ook de plek waar je met vrienden moet spelen/praten en nieuwe contacten kan leggen. Het sociale contact met andere is zeer belangrijk, niet enkel het contact via sociale media. Om kinderen nog echt met elkaar te laten omgaan is het bannen van de gsm soms nodig. De gsm kan ook pestgedrag uitlokken. Niet iedereen heeft namelijk de mogelijkheid om het nieuwste en mooiste toestel te kopen.

Op mijn eigen middelbare school en op mijn stagescholen was het gebruik van de gsm telkens toegestaan. Dit was telkens enkel toegestaan op de speelplaats en niet in de gebouwen. Op mijn laatste stageschool was het gsm-gebruik enkel toegestaan tijdens de korte speeltijden en niet tijdens de lange middagpauzes. Dit laatste is misschien nog de beste middenweg om de gsm te bannen van de school, maar de leerlingen toch ook zelf keuze te laten maken hoe ze omgaan met hun gsm.
Met citaat antwoorden