Enkele post bekijken
Oud 17th May 2016, 23:17
Lien.H*bert Lien.H*bert is offline
Registered User

Ik sluit me aan bij wat er hier al verteld werd. Wie niet in het onderwijs staat, heeft geen flauw benul van de werklast. Niet alleen tijdens die 22 uren die je voor de klas staat, maar ook ervoor, erna, in de vakanties, op vrije dagen. Bovendien laat een goede leerkracht zijn/haar vak nooit helemaal los. Ik merk zelf al dat ik voortdurend mogelijke PAV-onderwerpen zie in nieuwsitems, ik elk leerplatform Nederlands tevergeefs probeer te onthouden (ik zou dat toch echt eens moeten opschrijven, denk ik dan, maar wààr?, mijn bureaublad puilt nu al uit van de documenten). Ik merk ook dat ik de verhalen van mijn stageleerlingen nu al moeilijk kan loslaten. Een Afghaanse vluchteling in de klas, een Roemeen wiens vader werd vermoord, een gezin onder toezicht van de jeugdrechter omwille van mishandeling, … Leraar is een job die vaak wordt onderschat. En dat is onterecht. Maar je kan er niet omheen dat een job in het onderwijs ook voordelen heeft. We HEBBEN veel vakantie om te recupereren. Zelfs al werk je de helft van je welverdiende zomervakantie, dan nog heb je een volle maand zalig nietsdoen. Komt daar nog een paasvakantie, krokusvakantie, herfstvakantie bij.. En een hoop verlengde weekends. Je hebt mooie uren. Je bent op tijd thuis. Eens je vastbenoemd bent, kan je op heel wat zekerheden rekenen. Je hebt een mooi pensioen.

Leraar op een lijst van zware beroepen? Dat vind ik overdreven. Dat het beroep van leraar wordt gelijkgesteld aan dat van een grondwerker, paramedisch personeelslid, schipper of matroos? Dat je ze niet kan vergelijken, daar zit inderdaad wat in. Maar zoals hiervoor al werd aangehaald, élke job heeft voor-en nadelen. Dus ook het beroep van leraar. Dat een grondwerker die z'n rug letterlijk krom heeft gewerkt, vroeger op pensioen kan, vind ik logisch.

Ik denk dat we in deze maatschappij sowieso op zoek moeten naar alternatieven voor vervroegd pensioen. De vergrijzing is nu eenmaal een feit, en tegen dat wij, twintigers, op pensioen kunnen gaan, is dat potje allang leeg. Ik denk niet dat het per sé een kwestie is van je krom werken tot je écht niet meer kan, ik denk eerder dat we moeten investeren in heroriëntatie. Een job zoeken én vinden die je wél kan volhouden tot je 65ste en vooral: durven veranderen. Wie zegt dat je tot je 65ste grondwerker moet blijven? Wie zegt dat je tot je 65ste leraar moet blijven? Durven uitkijken naar alternatieven en vooral: als samenleving ook openstaan voor 50- (en 60)-plussers op de werkvloer.
Met citaat antwoorden