Enkele post bekijken
Oud 17th May 2016, 20:06
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User

Stadje in Mississippi moet rassenscheiding in onderwijs beëindigen -na 60 jaar verzet

Net zoals Senne en Annelies vind ik de uitspraak van de rechter erg goed. Wanneer in de grondwet geschreven staat dat rassenscheiding in publieke scholen ongrondwettelijk is, is het niet meer dan normaal dat een school die zich hier al decennialang niet aan houdt, hier de gevolgen van moet dragen. Ik vind het op zich al hallucinant dat deze uitspraak er pas na 50 jaar komt. Zoals in het artikel staat, heeft deze school generaties van studenten hun grondwettelijk recht op geïntegreerd onderwijs ontnomen. Het is echt niet meer van deze tijd dat blanken en zwarten op aparte scholen zitten, zeker niet in een land waar ze ondertussen al bijna acht jaar lang een zwarte president hebben. Ik denk echter dat de problemen in Cleveland, ondanks de uitspraak van de rechtbank, nog niet meteen van de baan zullen zijn. De scholen zullen, willen of niet, moeten fusioneren, maar dit zou nog wel eens voor problemen kunnen zorgen. Dat de scholen nu moeten samen komen is een hele aanpassing, en veel personeel en/of leerlingen staan hier na na de jarenlange scheiding waarschijnlijk niet voor te springen. Bovendien zouden ze in de gefusioneerde school wel eens kunnen af te rekenen krijgen met racisme. Het is echter in verschillende staten in Amerika jaren geleden al gelukt om diversiteit te creëren binnen scholen en ik hoop dan ook dat dit ook in Cleveland op de duur wel zal los lopen.
Met citaat antwoorden