Als het van Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) afhangt, staat leraar op de lijst met zware beroepen. Dat zegt ze in Het Nieuwsblad. Die lijst, die de federale regering aan het opstellen is, bevat alle beroepen die recht hebben om vroeger met pensioen te gaan.
Tot nog toe ging men ervan uit dat kleuteronderwijzers mogelijk ook op die lijst zouden staan, omdat het een *fysiek zware job is. "Het lerarenberoep is ook psychosociaal zwaar", zegt Crevits in een interview met Het Nieuwsblad.
"Veel problemen neem je als leraar mee naar huis. Onderwijs is een van de mooiste *beroepen, maar je kunt niet zeggen dat het een lichte activiteit is." Daarom pleit ze voor de erkenning als "zware activiteit".
"Het is niet het beroep op zich dat belangrijk is, wel de activiteiten die je tijdens je loopbaan moet uitvoeren", aldus Crevits. Ook de nationale pensioencommissie, die daarover moet beslissen, werkt vanuit dat principe.
"Over twee weken moeten we klaar zijn met een lijst van criteria", reageert minister van Pensioenen, Daniel Bacquelaine (MR). Daarop zal staan of *bijvoorbeeld de psychosociale belasting een reden is om vervroegd met pensioen te *kunnen gaan.
Bron:
De Morgen, 14/05/2016
http://www.demorgen.be/binnenland/c...oepen-bcf8a7a8/
Eigen mening:
Het is inderdaad wel zo dat je als leraar veel problemen mee naar huis neemt. Doorheen je loopbaan zal je toch wel enkele keren geconfronteerd worden met persoonlijke problemen van de leerlingen, en het zal niet altijd even gemakkelijk zijn om je deze problemen niet aan te trekken. Als leraar heb je ook na je uren nog tamelijk wat werk, zoals lessen voorbereiden en taken verbeteren. Ik kan me wel inbeelden dat des te ouder je wordt, des te moeilijker dit zal worden om al deze zaken nog eens na je job uit te voeren. Natuurlijk zal het voorbereiden van lessen wel sneller en vlotter verlopen, aangezien je dan al redelijk wat ervaring hebt. Ik kan momenteel nog niet zeggen of het lerarenberoep psychosociaal zwaar is, maar ik kan het me wel inbeelden omdat je toch wel vaak zult geconfronteerd worden met de problemen van de leerlingen. Ik kan natuurlijk ook nog niet zeggen of ik vroeger op pensioen zou willen gaan, want momenteel vind ik het lesgeven echt fantastisch, ook al heb ik nog maar enkele lessen moeten geven, en het lijkt me moeilijk in te beelden dat deze fut plotseling kan verdwijnen.