
12th May 2016, 15:50
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
|
|
Ik ga akkoord met de mening van Janne. Vroeger fietste ik zelf ook altijd met de fiets naar school en durfden we soms met 3 naast elkaar fietsen. Je beseft dan niet dat dit gevaarlijk is omdat jongeren denken dat ze als fietser en zwakke weggebruiker altijd zichtbaar zijn. Kinderen denken ook vaak dat ze voorrang hebben op auto's terwijl dit vaak niet het geval is.
Het fietsen wordt in eerste instantie aangeleerd door de ouders, maar ik denk dat de school hier ook zeker een grotere bijlage in kan leveren.
Er worden op school theoretische verkeerslessen gegeven en soms volgt er een uitstapje om een dode hoek bij een vrachtwagen te gaan bekijken. Ik vind dat dit zeker moet uitgebreid worden. In het zesde leerjaar leggen de leerlingen een fietsexamen af, maar ik vind dat dit zeker ook wel vroeger zou mogen. Zoals Janne al zei, lijkt het me ook geen slecht idee om de leerlingen vaker te laten oefenen onder een toezicht oog. Het is pas echt door iets te doen dat je het ook leert. Verkeerssituaties kan je nu eenmaal niet realistisch naspelen. De leerlingen leren pas de juiste (of foute) beslissingen nemen wanneer ze echt kunnen deelnemen aan het verkeer. Zo kunnen ze leren uit de fouten die ze maken en leren ze situaties beter inschatten.
|