Enkele post bekijken
  #1  
Oud 28th April 2016, 18:00
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Strengere straffen en minder achterpoortjes in nieuw strafwetboek

Het nieuwe strafwetboek van Justitieminister Koen Geens (CD&V) krijgt stilaan vorm. Er komt een opdeling van de straffen in zeven niveau’s en een ruimer arsenaal aan alternatieven, maar ook een strengere behandeling van medeplichtigen en poging tot misdrijf. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en La Libre en bevestigt men op het kabinet-Geens.

Het opzet van de grote hervorming is een indeling in zeven strafniveaus: vijf voor de wanbedrijven en twee voor de misdaden.

Onder niveau 1, het lichtste niveau, vallen bijvoorbeeld geldboetes en werkstraffen. Het hoogste niveau, 7, is levenslange opsluiting. Binnen elk niveau blijven minima en maxima bestaan, dus de rechter behoudt de nodige vrijheid. Belangrijk is voorts dat voor ‘poging tot’ hetzelfde strafniveau zal gelden. En is sprake van verzachtende omstandigheden, dan kiest de rechter een straf van één of twee niveau’s lager.

Nog opvallend is dat wie zijn wagen gebruikt voor een misdrijf, bijvoorbeeld een inbreker of een dealer, in de toekomst zijn rijbewijs zal kunnen kwijtspelen. Zelfs als hij geen verkeersdelict heeft gepleegd. En het onderscheid tussen mededader en medeplichtig valt weg.

Bron: De Standaard, 28-04-2016

Mening:

Ik vind het geen slecht idee om het strafwetboek aan te passen. Vaak hebben we het gevoel dat iemand niet lang genoeg gevangenisstraf krijgt omwille van wat hij of zij gedaan heeft. Dit zal misschien nu wel veranderen. Naar mijn mening is iemand die de dader helpt even schuldig als de dader zelf. De medeplichtigen krijgen dan meestal toch een mindere straf. Dat vind ik niet kunnen. Als ik een lijk zou gaan verstoppen omdat een vriend van mij die vermoord zou hebben, ben ik net zo schuldig als mijn vriend. Hetzelfde bij te snel rijden, als ik een boete krijg van €50 omdat ik te snel gereden heb, betaal ik die gewoon. Wat is €50 tegenwoordig nog? Dit is vrij weinig voor het overtreden van de wet. Doordat ik te snel rijd gebeuren er misschien ongelukken of vallen er zelfs doden. Als het maar €50 is dat ik moet betalen, zal ik waarschijnlijk in de toekomst nog altijd te snel rijden. Als ze deze prijs verhogen, gaan de mensen misschien wel eens twee keer nadenken voordat ze de wet overtreden.
Met citaat antwoorden