Enkele post bekijken
Oud 28th April 2016, 10:56
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User

Gemeenten klagen over leegstaande opvanghuizen

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) belooft samen met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten te bekijken hoe ze moeten omgaan met leegstaande opvanghuizen. Veel gemeenten klagen over leegstaande woningen, nadat de regering hen onder druk zette om extra opvangplaatsen te voorzien. Ook de bezettingsgraad van asielcentra daalt.

In veel gemeenten wordt de jongste weken fors gevloekt. Onder zware druk van de federale overheid hebben ze de afgelopen maanden hemel en aarde verzet om in een recordtempo nieuwe opvangplaatsen te creëren. Maar nu de instroom van asielzoekers fors daalt, staan veel van die inderhaast gevonden en opgekalefaterde woningen leeg, zo schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad donderdag.

‘We hebben voor 10.000 euro verfraaiingswerken uitgevoerd’, legt Johnny Rewegs (SP.A) uit, OCMW-voorzitter van het Vlaams-Brabantse Glabbeek. ‘Maar ons opvanghuis blijft maar leegstaan. Dat wringt.’ Ook in Overijse raken de plaatsen niet ingevuld.

‘We krijgen dit signaal van overal, zegt Nathalie Debast van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Volgens de recentste cijfers van Fedasil zijn er intussen al meer dan 4.000 vrije opvangplaatsen.

De gemeenten vragen nu snel duidelijkheid van zowel staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) als federaal minister van Integratie Willy Borsus (MR).

Katrien Jansseune, woordvoerder van Theo Francken, zegt dat er altijd een percentage woningen leeg staat, maar dat de staatssecretaris samen met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten wil bekijken hoe ze moeten omgaan met leegstaande opvanghuizen.

‘De instroom daalt. Dat merken we ook in de bezettingsgraad van de asielcentra’, zegt Jansseune. ‘Het is een goede zaak dat de deal met Turkije werkt. We zijn constant aan het evalueren hoe we de opvang kunnen afbouwen, maar het is uiteraard wel belangrijk dat we een buffer voorzien voor de toekomst. Een aantal woningen zal dus blijven leegstaan, de woningen opvullen om ze op te vullen, kan ook niet de bedoeling zijn.’

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160428_02262639
28-04-2016

Eigen mening:
Het is jammer dat de regering pleitte voor meerdere opvanghuizen, maar dat er vele leegstaan. Het woord 'belooft', in de allereerste zin van het artikel, voorspelt in mijn ogen niet veel goeds. Tegenwoordig beloven ze zoveel, maar waar zijn de resultaten? Het is niet omdat ik vind dat 'het beloven' niet echt iets voorspelt dat ik er geen hoop in heb dat dit goed komt. Ik hoop voor de gemeenten dat er snel een oplossing komt. Ik begrijp dat men meerdere opvanghuizen wilde, maar het is niet leuk om ze nu leeg te zien staan. Er kruipt veel werk in. Niemand kon uiteraard voorspellen dat de instroom van asielzoekers zou dalen, dat is een feit. De regering wilde goed doen. Ook begrijp ik dat de regering een soort van buffer wil, wie weet staan er binnenkort weer veel asielzoekers voor de deur en die moeten ook onderdak krijgen.
Met citaat antwoorden