Enkele post bekijken
Oud 25th April 2016, 15:31
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User

Jonger dan 16? Dan geen Facebook, Twitter of Instagram zonder toestemming van je oude

Van Europa mogen jongeren onder de zestien jaar straks niet meer op Facebook, Twitter of Instagram zonder toestemming van hun ouders. De Europese Unie wil zo tieners beter beschermen tegen de misbruiken die soms via sociale media gebeuren.
Europa verplicht internetbedrijven vanaf 2018 om beter te controleren hoe oud hun gebruikers zijn. Tegelijk vaardigt Europa de regel uit dat jongeren onder de 16 jaar niet op sociale media *mogen zonder toestemming van hun ouders. Europa wil zo tieners *beter beschermen, gelet op de misbruiken die soms via sociale media gebeuren.

Vandaag zijn er daarover amper regels. De meeste internetbedrijven hanteren 13 jaar als minimumleeftijd, op basis van Amerikaanse regels. Al is daar tegelijk amper controle op en is zoiets ook moeilijk in te voeren.

Hoe controleren?

Om die laatste reden moet kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen weinig weten van de nieuwe leeftijdsgrens die Europa vooropstelt. 'Want hoe gaan we dat controleren?' In een *advies aan de overheden in ons land stelt de kinderrechtencommissaris voor om de minimumleeftijd voor sociale media op 13 jaar te houden. Ons land zou dan een afwijking moeten vragen aan Europa, iets wat weliswaar voorzien is in de Europese verordening.

Ook Vlaams minister van Jeugd Sven Gatz (Open VLD) sluit zich aan bij het standpunt van de kinderrechtencommissaris. Maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de federale staatssecretaris voor Privacybeleid, Gatz' partijgenoot Bart Tommelein. Die wil zich nog niet over het dossier uitspreken.

En u? Vindt u dat Facebook, Twitter of Instagram al moeten kunnen vanaf 13 jaar? Of bent u eerder voorstander van 16 jaar, of misschien zelfs 18 jaar? Reageer via de knop rechtsboven.

Bron: De Standaard, 25/04/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160425_02256197

Mening: Ik vind het goed dat er een leeftijdslimiet komt op het gebruik van sociale media. Tieners zijn er zich vaak niet van bewust hoe drastisch, al deze leuke apps, je leven kunnen veranderen. We horen vaak genoeg dat er sprake is van cyberpesten of dat er filmpjes en foto's van iemand gedeeld worden zonder daar toestemming voor te hebben. Ik vraag me wel af hoe ze die leeftijd gaan controleren. Er wordt tegenwoordig ook wel gewerkt met apparaatjes waar je je paspoort moet insteken en zo ergens geregistreerd kan worden. Dit zou, denk ik, de enige manier zijn om een precieze leeftijd te bepalen en of ze toegang krijgen of niet. Er wordt nog te weinig toegezien op de leeftijdslimiet. Zo zien we dat bijvoorbeeld ook in de bioscoop. Ze willen naar een film van 16+ en kunnen op 14-jarige leeftijd daar zomaar binnenwandelen. Hier moet veel strenger op gecontroleerd worden.
Met citaat antwoorden