Enkele post bekijken
Oud 24th April 2016, 19:03
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User

N-VA pleit voor 'antiverdrinkingsplan' met alle landen rond Middellandse Zee

Naar analogie met het Europees akkoord met Turkije pleit de N-VA voor een "antiverdrinkingsplan" dat alle landen van Noord-Afrika en het Middellandse Zeegebied omvat. Dat heeft Europees parlementslid Sander Loones gezegd in 'De Zevende Dag' op Eén.

Het akkoord met Turkije over de aanpak van de vluchtelingencrisis is omstreden, maar volgens Loones werkt het wel. Het aantal migranten dat via Turkije Griekenland bereikt, is fors gedaald, "maar bovenal verdrinken er geen mensen meer", benadrukte hij tijdens een debat met Philippe De Backer (Open Vld). "En dat is wat deze deal in de eerste plaats is: een antiverdrinkingsplan."

Nu de vluchtelingenstroom vanuit Libië weer groter wordt, pleit Loones er voor ook met alle andere landen rond de Middellandse Zee en in Noord-Afrika een gelijkaardig akkoord af te sluiten. Voor de N-VA moeten de bouwstenen van dat akkoord dezelfde zijn als van de deal met Turkije: een harde aanpak van mensensmokkelaars, pushbacks, een strikte maximumlimiet op het aantal asielzoekers dat in de EU hervestigd kan worden, en meer investeringen in vluchtelingenkampen in de regio.

Philippe De Backer zei dat het instellen van een maximumlimiet in strijd is met het internationaal recht. "Wat gaan we dan met die andere mensen doen? Is daar dan geen oplossing voor?"

Bron: De Morgen, -VA pleit voor 'antiverdrinkingsplan' met alle landen rond Middellandse Zee, 24/04/'16, http://www.demorgen.be/buitenland/n...e-zee-b8d51737/

Eigen mening:

Naar mijn mening is het antiverdrinkingsplan waar N-VA voor pleit een beetje vijgen na Pasen. De afgelopen periode is het aantal bootvluchtelingen over de Middellandse Zee fors gedaald en is de grote stroom asielzoekers al gepasseerd. Ondanks dat NV-A naar mijn mening erg laat komt met dit voorstel, juich ik het wel toe. Investeren in vluchtelingenkampen en een harde aanpak voor mensensmokkelaars zijn noodzakelijk om de harde omstandigheden voor vluchtelingen en asielzoekers leefbaarder te maken. Bij het invoeren van een maximumlimiet op het aantal asielzoekers die hervestigd kunnen worden in de EU, heb ik sterk mijn twijfels. Natuurlijk moet je ergens de grens trekken, maar wie ontfermt zich over de rest van de vluchtelingen die overblijven, en zich niet mogen vestigen in de EU. NV-A moet goed beseffen dat het invoeren van een antiverdrinkingsplan niet alleen veel voordelen heeft, maar vooral voor de vluchtelingen zelf, een hele hoop nadelen met zich meebrengt.
Met citaat antwoorden