Enkele post bekijken
Oud 23rd April 2016, 15:17
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User

“Kloof tussen moslims en niet-moslims groter geworden sinds aanslagen”

“Kloof tussen moslims en niet-moslims groter geworden sinds aanslagen”

De kloof tussen moslims en niet-moslims is sinds de aanslagen van 22 maart groter geworden. Dat zegt Salah Echallaoui, sinds vorige maand de nieuwe voorzitter van de Moslimexecutieve, zaterdag in een interview met Le Soir. “De meerderheid van de bevolking kan het onderscheid maken, maar er zijn inderdaad stigmatiserende blikken.”

Volgens Salah Echallaoui neemt het religieuze opnieuw in belang toe, maar mag dat niet automatisch als radicalisering beschouwd worden. Voorts denkt de nieuwe voorzitter van de Moslimexecutieve dat er soms laksheid was ten opzichte van radicale religieuze discours in België. Maar voor volgens Echallaoui is er geen sprake van een faling van de multiculturele samenleving. Multiculturalisme “bouwt zich op ... door vruchtbare en moeilijke periodes”.

Het concept van redelijke aanpassingen betekent voor Echallaoui een “risico”. “We mogen niet alles conform een religie maken.”

bron: www.destandaard.be, 23 april 2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160423_02253861

mening: Ik vind het heel erg dat de kloof tussen moslims en niet-moslims groter is geworden door de aanslagen. Ik begrijp heel goed dat mensen kwaad zijn om wat er gebeurd is, maar ik vind het niet kunnen dat iedereen de moslims over dezelfde kam scheren! Wij leven nu eenmaal in een multiculturele samenleving en dat gaat steeds nog meer en meer zichtbaar worden. Daarom is het belangrijk dat we met elkaar gaan leren samenleven. Ik merk tijdens de stages dat de gezichtjes in de klassen niet allemaal meer blank zijn en ik denk dat wij als Belgen nogal zwart-wit denken. We zijn dit nog niet gewoon, maar we gaan dit stilaan toch meer en meer moeten aanvaarden en ik doe in ieder geval mijn best tijdens de stages om de moeilijke namen al correct uit te spreken, wat niet altijd even gemakkelijk is.
Met citaat antwoorden