Elke dag belanden in ons land bijna zeven tieners dronken in het ziekenhuis. Procentueel gezien deden meisjes het zelfs slechter dan jongens.
Meer dan 2.400 per jaar, 47 per week of bijna zeven per dag: de ziekenhuizen in ons land zien het met lede ogen aan. Veel vaker dan hen lief is, komt op de spoedafdeling een dronken tiener binnen.
Zelfs twaalfjarigen slagen erin om zo veel te drinken dat ze op de spoeddienst belanden. Dat blijkt uit onderzoek van het Intermutualistisch Agentschap.
Opvallend: tienermeisjes doen niet langer onder voor jongens. In absolute aantallen hebben jongens nog altijd de bovenhand. Maar procentueel gezien zijn in 2014 meer vrouwelijke dan mannelijke minderjarigen onder invloed in de kliniek beland.
‘Meisjes drinken tegenwoordig gewoon mee’, zegt Jozef De Dooy, pediater in het UZ Antwerpen. ‘Ze doen wat de jongens doen, maar raken wel sneller dronken.’
Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160412_02234329
13-04-2016
Eigen mening:
Ik begrijp niet waarom jongeren op zo'n jonge leeftijd al de neiging hebben om alcohol te drinken. Denken ze dat ze er op deze manier bij zullen horen? Ik verschiet ervan dat er een sterke stijging is wat meisjes betreft. Zeven tieners per dag? Het is geen groot getal, maar wel als je weet dat het elke dag gebeurt. Wat heb je eraan als je dronken bent? Dat je iets drinkt en je aangedaan bent, daar is niks mis mee. Waarom zou je over je grenzen gaan? Het is precies een trend geworden om zo zat mogelijk te zijn. Het is al eerder bewezen dat meisjes sneller dronken zijn dan jongens, maar dan nog zou ik denken dat meisjes eerder hun grenzen zouden kennen dan jongens. Dat is een vooroordeel, ik weet het. Maar het is wel het beeld dat iedereen heeft als het gaat om jongeren en alcohol. 'Zelfs twaalfjarigen slagen erin...' Lees ik dit nu goed? Twaalfjarigen? Hoe komen zij zelfs aan zoveel drank? Wie drinkt er zelfs al op zo'n jonge leeftijd alcohol? Ik denk dat de jongeren van vandaag niet meer beseffen wat de gevaren van alcohol kunnen zijn. Denken ze eigenlijk wel aan de gevolgen? Ik begin meer en meer voorstander te worden van het optrekken van de leeftijd om alcohol te drinken.