Enkele post bekijken
  #4  
Oud 12th April 2016, 20:55
Lode.G*vers Lode.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 84
Niet enkel het onderwijs moet hier te hulp schieten

Antwoord op Robin:

Omdat jij niet naar school bent gegaan in het Brusselse ;-) Multiculturaliteit zorgt voor verschillen en dat zorgt voor meer wrijving dan we lange tijd dachten. We geloven iets te naïef in het de multiculturele samenleving als harmoniemodel (zeer interessant boek van Luckas Vander Taelen, pas verschenen). Velen denken dat het onderwijzen van jongeren (van ALLE achtergronden en religies) in de klas zal/zou volstaan om het probleem van discriminatie (in extreme vormen gevolgd door radicalisering, want er is naar mijn mening wel een verband) aan te pakken. Ik spreek het belangrijke deel van het onderwijs absoluut niet tegen, maar er moet meer gebeuren: er is nog een te grote segreratie van mensen (ook van ALLE achtergronden en religies). Kijk naar eender welk sociologisch onderzoek en je zal merken dat immigranten uit sociaal minder sterke milieus vaak de 'rotjobs' krijgen. Mijn punt draait hier voor alle duidelijkheid NIET om radicalisering. Ik zeg hier niet dat mensen uit die zwakkere milieus vatbaarder zijn voor radicalisering en automatisch ook die kant opgaan, ik wil enkel vertellen dat onze samenleving op zich ook beter moeten kunnen omgaan met die multiculturaliteit en het niet enkel moet afschuiven op het onderwijs. We kunnen bijvoorbeeld al eens beginnen met het verkorten van die termijn van zes maanden vooraleer immigranten een werkvergunning kunnen krijgen.
Met citaat antwoorden