Enkele post bekijken
  #1  
Oud 11th April 2016, 06:56
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Scholieren moeten weerbaar worden tegen radicale propaganda

Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wil met een zogenaamd competentiekader jongeren na de aanslagen in Parijs en Brussel weerbaarder maken voor extremistische en radicaliserende propaganda.

Bedoeling is onder meer om jongeren kritisch te leren omgaan met media en het internet. Daarnaast moeten leerlingen bepaalde waarden aanleren, zoals vrijheid, verdraagzaamheid en respect voor de mensenrechten, culturele diversiteit en de rechtsstaat.

Het project, ontwikkeld door 1.200 leraars en experten, zal worden besproken op de Conferentie van onderwijsministers van de Raad van Europa. Die vindt maandag en dinsdag plaats in Brussel - een jaar vroeger dan gepland, door de aanslagen in Parijs.

Crevits wil deze methode toepassen in het hele Vlaams onderwijs. Aanvankelijk zullen 40 leraren en lerarenopleiders het kader gebruiken. Het initiatief maakt deel uit van een Europees proefproject in twaalf landen. Het zal ook als inspiratie dienen voor de actualisatie van de eindtermen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...ropaganda.dhtml
Eigen mening: Naar mijn mening is dit een goede zaak die hopelijk ook het aantal radicaliserende jongeren kan terug schroeven. Maar zelfs als het zijn doel mis schiet dan nog is dit een competentiekader zinvol omdat waarden zoals verdraagzaamheid en en respect voor de mensenrechten bij iedereen hoog in het vaandel gedragen zouden moeten worden. Want deze waarden zijn naar mijn mening fundamenteel willen we met verschillende culturen samen kunnen leven in vrede. Ik vind het dan ook goed dat mevrouw Crevits deze methode in heel het Vlaamse onderwijs wil implementeren, want enkel zo kan je in mijn ogen het doel ervan bereiken.
Met citaat antwoorden