Enkele post bekijken
  #1  
Oud 7th April 2016, 14:51
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Pleger vluchtmisdrijf bijna in helft van gevallen onder invloed

Mensen die vluchtmisdrijf plegen, zijn meestal mannen jonger dan 25 jaar. In bijna de helft van de gevallen rijden ze bovendien onder invloed van alcohol of drugs. Dat blijkt donderdag uit een studie van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

Het vreselijke ongeval van eergisteren in Lommel waarbij 9 fietsers werden aangereden, is helaas geen alleenstaand geval. Integendeel: in ons land worden elke dag meer dan 200 ongevallen met vluchtmisdrijf geregistreerd. In 2014 ging het om bijna 75.000 ongevallen, waarvan 4416 met lichamelijk letsel tot gevolg. Er vielen ook 26 doden te betreuren.

Een vergelijkende studie tussen acht Europese landen toont aan dat het aandeel vluchtmisdrijven bij dodelijke verkeersongevallen in België veel hoger ligt dan in andere landen. Bij 1 op de 25 dodelijke ongevallen is er sprake van vluchtmisdrijf, alleen Groot-Brittannië doet slechter.

Om de motivatie van de daders te achterhalen, heeft het BIVV de gegevens geanalyseerd van 850 bestuurders die na hun veroordeling een verplichte sensibiliseringscursus volgden na het plegen van een vluchtmisdrijf. Het gaat meestal om jonge mannen en in bijna de helft van de gevallen reden zij onder invloed van alcohol.

Vooral jonge mannen

In totaal wordt bij minstens 1 letselongeval op 10 en 1 dodelijk geval op 25 vluchtmisdrijf gepleegd. Een vergelijking met andere Europese landen toont aan dat die verhouding in België veel hoger ligt dan in bijvoorbeeld Frankrijk, Zwitserland en Duitsland.

86% van de 853 ondervraagde mensen waren mannen. Meer dan 50% hiervan was jonger dan 25 jaar op het moment dat ze vluchtmisdrijf pleegden. Bij 42% van de ongevallen was de bestuurder onder invloed van alcohol en/of drugs. 16% reed rond zonder geldig rijbewijs of verzekering.

De meesten van hen waren jonge bestuurders die niet mochten rijden tijdens de weekendnachten of die te jong waren om hun rijbewijs te halen. Enkele oudere bestuurders waren al veroordeeld tot een verval van recht tot besturen na het plegen van andere misdrijven.

‘Mix van schaamte, angst en schuld’

‘Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat vluchtmisdrijf begaan wordt door een mix van schaamte, angst en schuld’, zegt Karin Genoe, CEO van het BIVV. ‘Niemand veroorzaakt bewust een ongeval. Het schuldgevoel kan leiden tot ontkenning of de ander de schuld geven.’

Om vluchtmisdrijf tegen te gaan, pleit het BIVV voor controles, gepaste wettelijke straffen en doelgerichte campagnes. ‘Zware straffen zijn logisch, maar men mag ook niet te optimistisch zijn over hun ontradend effect. Volgens meerdere studies heeft het verhogen van de pakkans meer effect.’

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160407_02224080

Mening:
Schokkende cijfers zijn dit. Ik wist niet dat het vooral mannen waren die onder de 25 jaar zijn die vluchtmisdrijf plegen. Je weet natuurlijk niet wat er in het hoofd van deze persoon gebeurt. Er zijn heel wat mensen die in paniek slagen en weg rijden, maar zich vervolgens gaan aangeven. Iedereen maakt fouten en wanneer je in paniek bent doe je al snel domme dingen. Ik vraag me dan af of deze mensen beseffen dat vluchtmisdrijf de feiten nog erger maakt. Als we het over het maximale promille gehalte in het bloed hebben tijdens het rijden, dan is het voor mij zeer duidelijk, dit moet 0 zijn. Rijden en drinken zijn twee woorden die niet samen gaan. Ik denk dat Belgische wetgeving hier ook duidelijker in moet zijn. Na het zoeken op het internet vind ik nog steeds niet het juiste cijfer dat behaald mag worden tijdens het rijden. Dit zijn dingen die je altijd duidelijk moet laten weten. Maar voor mij is het duidelijk dat dit naar 0 moet opgetrokken worden. Je speelt met je eigen leven en met dat van een ander.
Met citaat antwoorden