Enkele post bekijken
  #2  
Oud 30th March 2016, 23:19
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Positief of negatief?

Het is net zoals Alina heeft vermeld, noodzakelijk om een goede samenwerking te realiseren wanneer je dit soort van idee effectief zal doorvoeren. Momenteel denk ik dat er nog te vaak manieren zullen gevonden worden om deze kilometerheffing te onderduiken. Er zullen zo bijvoorbeeld meer vrachtwagens (die minder gaan wegen) gebruikt worden om de heffing niet te moeten betalen. Het is dan aan de bedrijven om te bekijken of dit effectief de moeite waard is.

Wanneer blijkt dat een bedrijf er een betere zaak aan doet door twee lichtere vrachtwagens aan te schaffen, dan zal het voor hen ook niet lang duren om deze beslissing door te voeren. Dit zal dan op zijn beurt weer schadelijker zijn voor het wegennet of voor het milieu. Ook stel ik mezelf vragen bij het feit hoe de vrachtwagens gewogen zullen worden.

In het artikel staat zelf vermeld dat er nog technische problemen in het systeem zijn. Ik stel mezelf dan de vraag of het effectief nuttig zal zijn om het systeem, met mankementen, al in werking te stellen. Ik vrees ook dat de economie van België hierop achteruit zal gaan. We staan reeds bekend als een enorm duur land, wat mogelijke handelspartners misschien wel afschrikt, zeker wanneer het binnenlands transport zo duur zal worden.

Kortom: Ik denk dat het een goed initiatief is om zowel milieu als het wegennet te beschermen. Er zijn aan het plan zowel negatieve elementen verbonden als positieve, maar nu is het aan België om deze tegenover elkaar te zetten en te bekijken wat er uit de bus komt. Ik ben wel van het principe dat een systeem vooraf volledig probleemloos moet zijn voordat men hiermee van start gaat. Ook vind ik dat België eerst iets aan zijn wegen moet doen, voordat men effectief een heffing hierop zou mogen vragen.
Met citaat antwoorden