Opwaarderen. Dat is het sleutelwoord in de hervorming die minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil doorvoeren. Dat geldt zowel voor de lerarenopleiding, voor het hoger beroepsonderwijs als voor het volwassenenonderwijs.
De Vlaamse regering keurde eind vorige week verschillende conceptnota's over de hervorming van het onderwijs goed: 'volwassenenonderwijs als kansenonderwijs', 'uitbouw van het hoger beroepsonderwijs' en 'lerarenopleidingen versterken'. Crevits kwam in 'De ochtend' op Radio 1 meer uitleg geven over de op til staande hervormingen.
Educatieve master
Op dit moment zijn er drie manieren om leraar te worden: via een universitaire master, via een bachelor aan een hogeschool en via de centra voor volwassenenonderwijs. Vanaf 2019 zal dat enkel nog op de universiteiten en hogescholen kunnen. "Je zal al op je achttiende ook de keuze kunnen maken om voor een educatieve master te gaan", legt Crevits uit. "In zo'n master kunnen studenten, geďntegreerd in een andere opleiding, het leraarschap mee krijgen."
Crevits hoopt dat voortaan meer studenten die uit het secundair onderwijs komen meteen voor een lerarenopleiding zullen kiezen, en niet pas nadat ze eerst een andere studierichting geprobeerd hebben. "We moeten van het lerarenberoep een positieve keuze maken."
Dat neemt niet weg dat er altijd zogenoemde zij-instromers zullen blijven: mensen die pas later voor de lerarenopleiding kiezen. Het blijft belangrijk ook daar aandacht voor te hebben, benadrukt Crevits. Ze wil zo'n zij-instroom zowel aan de universiteit als aan de hogeschool mogelijk maken. "Als je al een bachelor of master hebt, kan dat via een verkort traject."
Hoger beroepsonderwijs
De minister ging ook op een andere conceptnota, die over de uitbouw van het hoger beroepsonderwijs, dieper in. Ze wil daarvan "een derde toegang tot het hoger onderwijs" van maken. "Nu moet je kiezen voor een bachelor- of een masteropleiding, maar ook in het hoger beroeps liggen veel mogelijkheden. Ook van hen willen we volwaardige studenten maken."
Nu kiezen heel wat jongeren voor een bacheloropleiding aan de hogeschool, maar heel wat van hen halen geen diploma. "Het hoger beroepsonderwijs biedt dan een goede keuze", zegt Crevits, die eraan toevoegt dat het hoger beroepsonderwijs ook als eerste keuze belangrijk is. "Het bereidt jongeren voor op felbegeerde profielen op de arbeidsmarkt."
Bron: De Morgen,
revits: "Van het lerarenberoep een positieve keuze maken", 30/03/'16,
http://www.demorgen.be/binnenland/c...maken-b21cc881/
Eigen mening:
Naar mijn mening is deze hervorming een slimme zet van Crevits. De dag van vandaag zijn er massaal veel zijinstromers, die eerst een ander diploma halen en dan pas voor het lerarenberoep kiezen. Dit vaak omwille van praktische redenen, voor in de toekomst of om maar een diploma extra te verwerven. Hiermee bedoel ik niet dat iedereen deze keuze om die redenen maakt, maar het komt effectief wel voor. Jongeren moeten gestimuleerd worden om direct na hun middelbare school bewust te kiezen voor het lerarenberoep, ongeacht het studieniveau. Ook moet het lerarenberoep een positiever bijklank krijgen. Nu staat deze studierichting vaak aangeschreven als maar de lerarenopleiding. Ik vind het een meerwaarde dat men ook op universitair niveau meer gaat focussen op de onderwijspraktijk en het didactisch handelen. Bij de lerarenopleiding die men wil opstarten in het hoger beroepsonderwijs stel ik me wel wat vragen. Wat is dan het verschil met een bacheloropleiding? En gaan we dan niet een te groot inhoudelijk bekwaam verschil krijgen tussen leraren met allemaal verschillende opleiding? Ik zeg niet dat dit niet mogelijk is, maar hoe kan dit vlot verlopen in de praktijk? Er moet toch een verschil zitten in de opleiding en in de bekwaamheid van het leraar zijn?