Enkele post bekijken
  #1  
Oud 28th March 2016, 12:41
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Weyts pompt 2 miljard euro in verbetering Brusselse ring

Weyts pompt 2 miljard euro in verbetering Brusselse ring

Vanaf 2019 zullen grootschalige werken van start gaan aan de Brusselse ring. Het totale kostenplaatje zal 2 miljard euro bedragen, zegt minister Weyts (N-VA).

Om het aantal weefbewegingen (auto’s die van rijstrook moeten veranderen) te verminderen, worden er over een lengte van 20 kilometer parallelbanen aangelegd, die het lokaal en doorgaand verkeer van elkaar scheiden. Op het viaduct van Vilvoorde komt er een vierde rijstrook. Daarnaast worden 3 nieuwe tramlijnen, 41 kilometer nieuwe fietsinfrastructuur en meer groen voorzien. Dit alles is goed voor een investering van 2 miljard euro, zo maakte Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Ben Weyts, maandag bekend.

Jaarlijks gebeuren op de Brusselse ring zowat 1.100 incidenten en ongevallen, die files veroorzaken. Volgens Weyts zijn de vele weefbewegingen daarvoor verantwoordelijk, alsook een gebrek aan goede alternatieven voor de auto.

Fietsbruggen en -tunnels

Weyts wil dus ook investeren in die alternatieven. Zo komen er 10 fietsbruggen, 9 fietstunnels en 41 kilometer nieuwe fietspaden, goed voor een investering van 70 miljoen euro. Het openbaar vervoer van en naar Brussel wordt uitgebreid met 3 nieuwe tramlijnen, hetgeen een investering van een half miljard euro vergt. Die nieuwe tramlijnen kunnen volgens Weyts dagelijks 20.000 auto’s van de Brusselse ring halen.

De herinrichting van de Brusselse ring moet in 2019 van start gaan en zou in het beste geval vier jaar in beslag nemen. Weyts lanceert alvast een grote informatiecampagne via sociale media en de website www.werkenaandering.be .

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160328_02206392

Eigen mening: Het is goed dat men het initiatief neemt om praktische verbeteringen aan te brengen in de zone Brussel, het verkeer is daar altijd al moeilijk geweest. Waarschijnlijk gaat het verkeer na deze aanpassingen nog steeds niet super vlot verlopen, maar het zal volgens mij al een groot verschil zijn. Als men het aantal weefbewegingen vermindert, kunnen de wachttijden al veel minder worden. Het is volgens mij ook goed dat men zo veel nieuwe fietsinfrastructuur voorziet. De mensen die in Brussel wonen, zullen misschien zo sneller hun auto thuis laten en met de fiets vertrekken. Met de nieuwe tramlijnen, zal het openbaar vervoer voor veel mensen dan ook interessanter worden. Het gevolg: minder auto's op de baan. Het nadeel is dat dit project pas van start gaat in 2019, dat duurt nog wel even. Tijdens de werken zal het waarschijnlijk ook chaotisch zijn in Brussel, zeker als men zo veel aanpassingen wil doen.
Met citaat antwoorden