
28th March 2016, 11:20
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
|
|
Eén dag offline tijdens het rijden: yes we can!
Ik ga akkoord met Mathias H*fmans wanneer hij aanhaalt dat het GSM- gebruik achter het stuur catastrofaal kan zijn. Wanneer je belt of sms’t, heb je geen volledige controle meer over je zicht op de weg. Vaak rijd ik achter bestuurders die zichtbaar aan het bellen zijn en hun rijgedrag is absoluut gevaarlijker. Hun snelheid begint sterk te variëren met 20km/h of ze gebruiken geen richtingsaanwijzers meer. Dan verbaast het me niet wanneer er een ongeval gebeurt. Mensen voelen tegenwoordig de druk om overal en altijd bereikbaar te zijn. Echter wanneer je zegt dat je aan het rijden bent, hebben velen daar respect voor dat je even niet bereikbaar bent. Daarom denk ik dat je vooral zelf de stap moet durven zetten om in de auto je te concentreren op de weg en niet op je sociale media. Daarom denk ik dat een dag offline zijn een minimum is dat iedereen kan bereiken. Een soort ‘automodus’-app in je gsm vind ik geen slecht idee. Hoewel je daarmee toegeeft aan de chauffeurs die hun gsm gebruiken, zal het misschien wel een stuk veiliger worden. Het is zeker geen sociaal aanvaardbaar risico om met je gsm in je hand te rijden. In de omgeving worden ongevallen door de gsm niet door de vingers gezien. De maatschappij is daar minder milt voor, net zoals bij alcoholgebruik. Van mij hoef je ook je gsm niet volledig uit te schakelen, wel moet je hem gewoon ergens leggen en er niet mee bezig zijn. Er wordt ook aangehaald dat het vooral jonge chauffeurs zouden zijn. Dat jongeren meer bezig zijn met sociale media, dat kan. Of ze daarbij ook sneller de gsm nemen achter het stuur, daar heb ik mijn bedenkingen bij. Uit eigen ondervinding zie ik vaker volwassenen met hun gsm rijden dan jongeren. Dit kan een foutief beeld zijn, maar dat is hoe ik het in mijn omgeving vaststel. Ik denk dat we daarom de hele bevolkingsgroep alert moeten maken op het gevaar van de gsm achter het stuur dan ons enkel te richten op een bepaalde leeftijdsgroep.
|