Enkele post bekijken
  #1  
Oud 26th March 2016, 20:42
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Hervorming lerarenopleiding moet jongeren bewust voor carrière leerkracht doen kiezen

De Vlaamse regering heeft gisteren de hervorming van de lerarenopleiding goedgekeurd. Die moet er onder meer voor zorgen dat het beroep van leerkracht een duidelijke en positieve keuze wordt, ook voor wie op 18 jaar aan een master begint.

Lerarenopleidingen kunnen momenteel worden gevolgd aan drie instellingen: universiteiten, hogescholen en centra voor volwassenenonderwijs (CVO's). Vanaf 1 januari 2019 zal dat enkel nog mogelijk zijn aan een universiteit of hogeschool. De expertise van de CVO's zal wel worden gebruikt in het hoger onderwijs.

Nieuw is voorts de 'educatieve master' die jongeren kunnen aanvatten na het middelbaar. Jongeren die leerkracht willen worden moeten nu nog een master volgen en een afzonderlijke lerarenopleiding. "We willen dat jongeren op 18 al een bewuste keuze kunnen maken voor leraar. Nu kan je die niet maken op het moment dat je naar de unief gaat", zegt onderwijsminister Hilde Crevits.

Alle lerarenopleidingen zullen daarnaast worden versterkt met extra aandacht voor zaken als diversiteit, anderstaligheid en kansarmoede. De opleidingen focussen op zowel generatiestudenten (jongeren die uit het secundair komen) als zij-instromers (kandidaten die uit de arbeidsmarkt komen). Om de instroom te versterken, komt er een verplichte, maar niet-bindende, toelatingsproef.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/binnenland/h...iezen-ba1dee83/

Datum: 26/03/2016

Eigen mening: De Vlaamse regering heeft de hervorming van de lerarenopleiding goedgekeurd. Met deze hervorming willen ze ervoor zorgen dat het beroep van leerkracht een duidelijke en positieve keuze wordt. Momenteel als je aan de universiteit gaat studeren en je wil leerkracht worden, moet je eerst nog een master en een afzonderlijke lerarenopleiding volgen. Door de hervorming is het mogelijk dat jongeren na het middelbaar een educatieve master kunnen volgen en kunnen ze dus bewust de keuze voor een lerarenopleiding maken. Ik vind het heel goed dat ze dit gaan invoeren. Heel wat jongeren weten zeker dat ze leerkracht willen worden en willen ook aan de universiteit gaan studeren, maar nu moeten ze langer studeren om uiteindelijk leerkracht te kunnen worden. Ik denk dat dit heel wat jongeren afschrikt en ze er daardoor niet voor kiezen om leerkracht te worden. Door deze educatieve master zal er ook meteen meer aandacht gehecht worden aan het leerkracht zijn, wat ik heel goed vind. Studenten zullen zo beter voorbereid zijn om later aan de slag te kunnen gaan als leerkracht.

Wat ik ook zo goed vind aan de hervorming is dat er een verplichte, maar niet-bindende, toelatingsproef komt. Studenten kunnen op deze manier al een beter beeld krijgen van deze opleiding en of ze deze aankunnen. Ik vind het ook wel goed dat deze proef niet bindend is, want zo kan elke student toch nog de keuze maken of hij/zij deze opleiding wil volgen of niet, onafhankelijk van het resultaat. Iemand die hier niet voor geslaagd is, maar het wel echt wilt, weet dan dat hij/zij heel goed zijn best gaat moeten doen om zijn/haar droom toch waar te maken.
Met citaat antwoorden