24th March 2016, 19:20
|
Registered User
|
|
|
|
Loonkloof man en vrouw blijft nog 70 jaar
Er zijn meerdere campagnes die zich inzetten om deze loonkloof weg te werken. Binnen het secundair onderwijs komt deze ongelijkheid ook aan bod tijdens de lessen. Uit mijn stage lessen bleek dat de leerlingen al zeer vertrouwd zijn met dit fenomeen. De leerlingen hadden veel eigen inbreng in mijn les rond de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Ik vind de inbreng van leerlingen belangrijk hoewel ik in deze context eerder op weinig voorkennis had gehoopt. Zelfs jongeren die nog niet actief zijn op de arbeidsmarkt zijn al vertrouwd met dit principe. Ze zijn er zich van bewust mannen en vrouwen voor dezelfde functie een ander loon kunnen krijgen. We zien dit fenomeen ook in de extra legale voordelen. Vrouwen zijn minder vertegenwoordigd in de functies, sectoren waar bedrijfswagen,laptops en gsm's worden aangeboden. Enkel bij goedkoper openbaar vervoer scoren de vrouwen hoger in aantal. We zien hier opnieuw twee grote pijlers die de loonkloof in de hand werken. Enerzijds het glazen plafond; vrouwen zijn ondervertegenwoordigd in de kaderfuncties. Anderzijds de glazen muren; de sectoren waarin vooral vrouwen werken zijn vaak sociale sectoren en het loon ligt hier vaak lager dan bijvoorbeeld in de chemische sector. Naast deze twee factoren spelen ook discriminerende factoren mee zoals loopbaanonderbreking, zwangerschapsverlof en natuurlijk het onderhouden van een gezin. Nog steeds kom dit vaak terecht op de schouders van een vrouw en zal de man eerder carrière maken. Hoewel de vrouw nu ook uit huis gaat werken zal zij dit altijd moet combineren. Loonkloof is onterecht !
|