Enkele post bekijken
Oud 24th March 2016, 13:09
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User

Jongeren beginnen later te roken

Ik sluit mij voor een groot deel aan bij de mening van Jill. Het is inderdaad een opluchting om te lezen dat jongeren later beginnen met roken. Het zou nog beter zijn als we kunnen lezen dat jongeren niet meer beginnen met roken. Het heeft nu eenmaal alleen maar negatieve gevolgen voor de gezondheid. De kans om longkanker of andere ernstige ziektes te krijgen ligt hoger bij een roker dan bij een niet-roker, dat weet iedereen. Ik wil hier wel niet mee zeggen dat mensen die niet roken het niet kunnen krijgen, of dat rokers wel degelijk die ziektes gaan krijgen. Het is wel zo dat als je extreem vroeg begint met roken (13-jarige leeftijd), en je blijft roken tot je een veel hogere leeftijd hebt, de kans reëel is om deze aandoeningen te krijgen. Het is dus veel beter dat je gewoon later begint, als je het dan toch wilt doen, of dat je gewoon nooit begint. In het artikel spreken ze ook over het verschil tussen jongens en meisjes. Meisjes hebben inderdaad veel sneller een negatief zelfbeeld en gaan daardoor veel meer bezig zijn met hun uiterlijk. Dat is niet het enige verschil, er wordt ook verteld dat er meer jongens zijn die roken dan meisjes. Ik denk dat we deze twee verschillen toch niet van elkaar mogen onderscheiden, ik denk dat deze twee dingen toch nauw met elkaar samen hangen. Een meisje dat rookt wordt al snel gezien als een meeloopster, of er wordt gezegd dat een meisje die een sigaret tussen haar vingers heeft niet mooi staat. Meisjes weten dit ook, dus gaan ze sneller geneigd zijn om niet te beginnen met roken. Jongens daar in tegen, hebben vaker te lijden onder de groepsdruk, en willen stoer zijn. Ze denken dan dat een sigaret er voor kan zorgen dat ze als 'cool' aanzien worden. Toch moeten we blijven proberen om de negatieve gevolgen van roken aan te brengen bij de jongeren. Het is belangrijk dat ze weten dat beginnen met roken nergens goed voor is.
Met citaat antwoorden