Enkele post bekijken
  #1  
Oud 21st March 2016, 17:33
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Bourgeois: ‘Jammer dat journaal flessengooiende jongeren in Molenbeek niet uitzond’

Naar aanleiding van de arrestatie van Salah Abdeslam, kwamen er jongeren van allochtone origine in Molenbeek hun ongenoegen uitdrukken door de politie met flessen en stenen te bekogelen. ‘Het is jammer dat we daar op de nationale televisie om 19 uur niets over gezien hebben.’ Dat zei Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) maandag bij een speech voor de Vereniging voor Internationale Relaties (VIRA) in Brussel.

‘Het is voor mij een zeer schrikwekkend beeld dat na de arrestatie van Salah Abdeslam spontaan tweehonderd jongeren van allochtone origine samentroepten om onze politie met stenen en flessen te bekogelen,’ zegt Vlaams minister-president Geert Bourgeois.

‘Het wijst er op dat er een aparte samenleving is ontstaan onder onze ogen. Een samenleving die de pluralistische waarden niet deelt van de onze, waar iedereen gelijke rechten heeft. Dat is angstwekkend’, aldus de minister-president.

De oplossing is deels te vinden in het onthaal van nieuwkomers, vindt hij. 'Vanaf dag één moeten we lijnen durven trekken, we moeten assertiever durven zijn. Je hebt gelijke rechten, maar ook gelijke plichten. Als iemand die waarden niet deelt, hebben we geen gedeelde toekomst. We zijn met zijn allen te weinig assertief geweest, vrees ik, en dan zie je dat er een gemeenschap ontstaat die zich keert tegen de politie.’

Bourgeois wil tegen de Vlaamse feestdag, op 11 juli, een Vlaamse visienota over de toekomst van de Europese Unie presenteren. ‘Daarin ga ik ook veel aandacht aan dit ontwerp schenken’, zegt hij maandag. ‘Dit is een Unie van waarden en normen.’

Bron: DS 21/03/16
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160321_02194643

Eigen mening: Waar het nieuws en media vaak naar de vinger gewezen wordt dat het uitdrukkelijk benadrukt wanneer allochtonen een misstap begaan, worden ze nu met de vinger gewezen dit niet te doen. Dit lijkt mij toch een grote tegenstelling. Hoe kan je dan ooit politiek correct zijn? Ik begrijp wel waar de commotie rond draait. Zelf denk ik dat de beelden zeker op het nieuws moesten komen, want tot ik dit artikel las, had ik geen idee dat dit gebeurd is. Als journaal moet je laten zien hoe het in het land gaat, en dat hebben ze niet gedaan. Ik begrijp wel dat men geen angst of paniek wil zaaien, maar om de mensen in onwetendheid te laten, vind ik ook niet goed. Nog sterker dan het uitzenden van de beelden, zou het signaal naar deze betogers moeten zijn. Ik denk dat het niet wettig is om met flessen naar politie te gooien. Bijgevolg moeten alle misdadigers bestraft worden. Zeker in deze tijden moet je het zekere voor het onzekere nemen. Wanneer een terrorist zoveel sympathie kan krijgen, voel ik mij in die buurten écht niet veilig.
Met citaat antwoorden