De files in Vlaanderen worden steeds zwaarder en langer. Dat blijkt uit de jaarlijkse Verkeersindicatoren van het Vlaams Verkeerscentrum. Het verkeer groeide met 2 procent: in bijna alle maanden en op bijna alle snelwegen was er vorig jaar meer verkeer op de baan dan in 2014. Opvallend: het fileprobleem is niet groter geworden op plaatsen waar gewerkt is aan de weg.
In 2015 bleef de totale filelengte op de Vlaamse autosnelwegen stabiel tijdens de avondspits (105 kilometer), maar was er een toename met 6 kilometer tijdens de ochtendspits (149 kilometer). Ten opzichte van 2012 zijn de structurele files alleen maar zwaarder geworden, behalve op plaatsen waar gewerkt is aan de weg.
Op de E40 tussen Sterrebeek en Heverlee, op de E19 tussen Antwerpen-Noord en Sint-Job-in-’t-Goor en op de E313 tussen Antwerpen-Oost en Wommelgem zijn bijvoorbeeld spitsstroken aangelegd, met positieve gevolgen voor de filezwaarte. Op de A12 tussen Leugenberg en Ekeren werden in 2015 weefstroken in beide richtingen aangelegd, waardoor er extra capaciteit kwam en de verzadiging gedaald is.
De grootste knelpunten blijven de ringwegen rond Antwerpen en Brussel. Nergens rijden er meer vrachtwagens dan op de zuidelijke R1 tussen Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Oost. Op een werkdag passeren er in elke richting liefst 24.000 tot 26.000 vrachtwagens. Op de Brusselse ring is dat slechts de helft: 13.000 vrachtwagens tussen Zaventem en Machelen. Tijdens de avondspits zijn die ringwegen goed voor 54 procent van alle files.
De drukste zone blijft de Antwerpse ring tussen Berchem en Antwerpen-Oost. Op een werkdag passeren daar in elke richting 137.000 tot 139.000 voertuigen. Op de Brusselse ring spannen de zones Zaventem-Machelen en UZ Jette-Wemmel nog altijd de kroon: 100.000 tot 103.000 voertuigen in elke richting op een werkdag.
Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bewijzen de cijfers het belang van de grote werken die gepland worden, zoals de herinrichting van de ring rond Brussel en het Oosterweelproject. Werken aan weginfrastructuur is een absolute must, luidt het. Hij wijst erop dat het investeringsbudget voor de wegen in Vlaanderen met een derde opgetrokken wordt, van 350 naar 450 miljoen euro per jaar.
'Verzet tegen de Oosterweelverbinding of de herinrichting van de ring rond Brussel schaadt uiteindelijk mens, milieu en economie', aldus Weyts. 'Als we nu gaan stilstaan in de rechtbank, zullen we ook stilstaan op de weg. Tegelijk werken we ook aan de alternatieven voor de auto, zoals openbaar vervoer, de fiets en het vrachtverkeer via de waterweg.'
Bron: De Standaard, 20/03/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160320_02192549
Mening: Het fileprobleem ligt naar mijn mening niet alleen aan het soort wegen waar gereden wordt. Er worden meer en meer bedrijfswagens aangeboden, waardoor mensen sneller geneigd zijn om de auto te nemen (op de kosten van het bedrijf). Als mensen voor hun werk constant op de baan zijn, is het niet meer dan normaal dat ze een bedrijfswagen krijgen, maar sommige werknemers hebben die wagen helemaal niet nodig. Je ziet ook vaker dat mensen alleen in hun auto zitten. Er wordt dus veel minder gecarpoold. Als ze dat al meer zouden doen, zou het verkeer al wat vlotter gaan. Vaak zijn de vrachtwagens de boosdoener. Zij rijden aan een minder hoge snelheid waardoor dit het verkeer ophoudt tijdens de spitsuren. Vrachtwagens zouden vooral 's nachts moeten rijden. Er zijn enkele oorzaken voor die files, maar het zijn wel problemen die aangepakt kunnen worden.