Enkele post bekijken
Oud 4th March 2016, 14:24
Lode.G*vers Lode.G*vers is offline
Registered User

Uiteraard 100% eens met de auteur, maar ik kan het gevoel van naïviteit niet onderdrukken. Onderwijs zorgt voor de oplossing - in een perfecte wereld wel: kennis is en blijft immers macht. Economische modellen die aantonen dat op lange termijn de instroming van vluchtelingen/migranten op de arbeidsproduct meerwaarde biedt, weet u wel.

Daar knelt jammer genoeg net het schoentje: draagwijdte van het onderwijs. Hier in West-Europa kan (let op het werkwoord) educatie zeker doorwegen, maar daarbuiten? Kijk naar VSA, Oost-Europa... Zonder er een karikatuur van te maken: instroming in de arbeidsmarkt gebeurt ginds over het algemeen gewoon sneller dan het verder studeren. Ik kan me dan niet ontdoen van de gedachte van de blanke vrachtwagenchauffeur. Een hardwerkende man die denkt zijn job te verliezen omdat er zoveel mensen de arbeidsmarkt overspoelen of gewoon simpelweg omdat "zij" "ons" geld kosten. Leg die vrachtwagenchauffeur die economische modellen maar eens voor, zeg maar dat hij nu een aantal maanden op zijn tanden moet bijten, maar dat volgend jaar procentueel het BBP gestegen zal zijn ("BBP, wat is dat, mijnheer?").

Laten we alsjeblieft niet vergeten hoeveel procent van de wereldbevolking tot die arbeidersklasse behoort. U begrijpt wat ik bedoel, de dagdagelijkse, hardwerkende man die geen interesse toont in economisch, sociale modellen maar steeds aangetrokken worden door de stevige oneliners die spreken uit het buikgevoel. Dat draagvlak is veel groter, dat bereikt veel sneller Jan met de Pet: we zitten met een probleem (vluchtelingen), we zetten een Muur (probleem buiten houden). Integratie van vluchtelingen/migranten vraagt tijd en geduld, maar daar hebben veel mensen geen oor naar.

Nogmaals, volledig akkoord met de auteur, maar buiten België lijkt dit idee op zich al elitair...
Met citaat antwoorden