3rd March 2016, 10:20
|
Registered User
|
|
|
|
Eén op tien jongeren deed afgelopen jaar aan zelfverwonding
Dat dit de cijfers zijn de dag van vandaag, daar schrik ik weinig van op. Dat wil niet zeggen dat ik het geen verschrikkelijk nieuws vind. Wel wil ik hierop wijzen naar de macht van de media. Dit blijkt uit een onderzoek maar we hebben geen cijfers om mee te vergelijken. Misschien is dit wel een daling van de procenten? Misschien hebben we hier te maken met een stijging? Het is moeilijk te bepalen hoe ernstig de situatie is als je niet goed kan vergelijken. Dat neemt niet weg dat ik er helemaal niet akkoord mee ga wanneer jongeren zichzelf verwonden. Dit is ook niet goed voor de procenten bij de volwassenen. Ik ga niet akkoord dat de enige hulp de steun van thuis zou zijn. Dat zou willen zeggen dat elke ouder van zijn eigen kind moet ontdekken dat hij/zij zichzelf verwondt en er ook nog eens gepast op kan reageren. Ik vermoed dat niet elke ouder in staat is om goed te reageren bij het ontdekken van zelfverwonding. Uiteraard zijn er ook vele ouders die dat wel goed kunnen. Dan ben ik er ook van overtuigd dat zij dit in goede banen zullen leiden. Echter denk ik dat de steun van het gezin niet voldoende zal zijn. Vaak beginnen jongeren daarmee omdat ze problemen hebben of iets niet goed kunnen uiten, zoals in het artikel wordt aangehaald. Dit omvat 50% van de gevallen. Waar zitten dan de oorzaken voor de andere 50%? Dit gaat ook nog om heel wat jongeren of volwassenen. Dit kan een fase zijn bij het puberen maar toch moeten we daar iets aan doen om het te voorkomen, vind ik. Het is een goede tendens dat het een maatschappelijk debat wordt onder de jongeren. Zij zijn mee de toekomst en als zij dit bespreekbaar maken, zullen er al heel wat gevallen verholpen kunnen worden. Ik denk dat iedereen daarin zijn verantwoordelijkheid moet nemen om mee achter acties of steungroepen te staan die dat willen bestrijden. Jongeren moeten de kans krijgen om zich op een andere manier te uiten.
|