Enkele post bekijken
  #1  
Oud 2nd March 2016, 14:18
Lynn G*ovaerts Lynn G*ovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lier
Posts: 60
Tien uur langer in de klas tegen leerachterstand

Antwerpen -

Antwerpen lanceert een nieuw programma om de achterstand van kinderen uit kansarme wijken in te halen. Het model heeft zijn succes bewezen in New York en Rotterdam.

De Antwerpse schepen van Onderwijs Claude Marinower (Open Vld) is enthousiast. “Dit plan wordt mijn topprioriteit voor de komende drie jaar”, zegt hij. Hij heeft het over Antwerp Children’s Zone, een programma om kinderen uit achterstandswijken op een hoger niveau te brengen door extra inspanningen en leertijd.

Het idee ontstond in Harlem (New York) en heeft inmiddels ook al zijn succes bewezen in zeven probleemwijken in Rotterdam-Zuid. “Het basisidee is dat hoe meer tijd je in kinderen investeert op school, des te meer kansen je creëert om hun achterstand in te halen. We nemen het kind bij de hand en laten het indien nodig pas los wanneer het 17 jaar wordt.”

“Met de Children’s Zone willen we extra inspanningen leveren op school door de verlenging van de leertijd met zes à tien uur per week, zoals in Rotterdam. Daarnaast willen we de gezinnen van de kinderen beter ondersteunen. We moeten achter hun voordeuren raken. Op het niveau van de wijk zetten we onder meer in op buitenschools leren.”

Bron: Gazet van Antwerpen
http://www.gva.be/cnt/dmf20160302_0...leerachterstand

Mening:

Persoonlijk vind ik het zeer goed dat men kinderen van kansarmen meer kansen wil bieden. Hierdoor krijgen ze ook de kans om uit de vicieuze cirkel te geraken waar ze voordien misschien niet uit zouden geraken. (Kansarme ouders kunnen hun kinderen niet altijd de scholing geven die ze verdienen / nodig hebben, waardoor ze al minder kansen krijgen in de huidige maatschappij en waardood ze waarschijnlijk ook terug in kansarmoede terecht komen.)
Wanneer het lukt om deze cirkel te doorbreken, zullen deze jongeren ook meer kansen in het leven hebben qua werk en scholingsgraad. Zolang men natuurlijk de vooroordelen ook kan aanpakken, dat kansarmen niet "dom" zijn, maar de middelen niet altijd hadden / hebben om er te geraken. Iedereen zou die kans moeten krijgen om zichzelf te bewijzen en een kans op een goed leven en werk.
Met citaat antwoorden