18th February 2016, 09:54
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
|
|
'Laat de school beginnen om 11 uur'
'Laat de school beginnen om 11 uur'
Persoonlijk heb ik mijn bedenkingen bij beide kanten. Wanneer het wetenschappelijk is aangetoond dat een later aanvangsuur bevorderlijk is voor de resultaten van de leerlingen: waarom proberen we het dan niet? Het is praktisch zeer moeilijk. Daarvoor zou de hele samenleving een beetje mee moeten veranderen.
Wanneer we spreken over de opvang voor ouders, lijkt me dat een misplaatst argument. Vaak zitten ouders het hun handen in het haar omdat ze geen opvang hebben net omdat hun kinderen nog vrij jong zijn. In dit artikel richten we ons vooral tot de secundaire school met adolescenten. Daarbij zet mama hen nog wel uit bed maar om echt over opvang te spreken? Dat betwijfel ik. Dat ouders hun kinderen willen zien en willen begeleiden, dat kan ik begrijpen.
Verder vermoed ik ook dat als we het aanvangsuur verlaten, dat we genoodzaakt zullen zijn om de stopuren ook te verlaten. Als ik erover nadenk, zal dat wel wat tegenreacties ontvangen. Iedereen wil graag later beginnen maar wie wil er later stoppen? Ik denk dat we het zullen moeten aanpakken met kleine stapjes. Je kan bijvoorbeeld de middagpauzes van anderhalf uur ook verkorten naar een uur. Dat lijkt me voldoende ruimte voor ontspanning en de school kan een half uur vroeger dicht. Wat leidt tot meer tijd voor thuis en misschien kan dat leiden tot vroeger gaan slapen. Verder kan ook niet elke school voor elke klas rekening houden met de indeling van de vakken. Want op een bepaald moment zijn je uren wiskunde uitgedeeld en zitten andere klassen daar wel mee op minder aangename momenten maar wie maakt de indeling van wat een zwaar vak is? Voor sommige leerlingen zal L.O. net zwaarder zijn dan wiskunde. Ook het verlaten van examens kan zo’n kleine stap in de goede richting zijn.
Ten slotte denk ik dat we niet te drastische veranderingen mogen doorvoeren. We moeten werken, denk ik, met kleine aanpassingen en telkens goed kijken naar wat dat doet met de resultaten en het welbevinden van de leerlingen.
|