Obama: 'Ik krijg te veel brieven van ouders over wapengeweld om niets te doen'
De Amerikaanse president Barack Obama gaat zelf initiatief nemen om het wapenbezit in de Verenigde Staten te verstrengen. Dat zei hij in zijn nieuwjaarstoespraak. Obama gaat zijn presidentiële bevoegdheden gebruiken, omdat het Congres er volgens hem niet in slaagt het probleem op te lossen.
'Vorige maand herdachten we de derde verjaardag van Newtown (waar een schietpartij plaatsvond op de Sandy Hook-school, red.) en deze vrijdag zullen mijn gedachten bij mijn vriendin Gabby Giffords zijn (het congreslid, red.), die al vijf jaar herstelt van de schietpartij in Tucson. In heel Amerika moeten overlevenden van wapengeweld en zij die er een kind, een ouder of een partner door verloren, elke dag dergelijke verschrikkelijke verjaardagen herdenken.'
'Toch heeft het Congres nog steeds niets gedaan om ervoor te zorgen dat andere Amerikanen niet moeten meemaken wat deze mensen hebben meegemaakt', haalde Obama uit. 'We kunnen niet alle wapengeweld vermijden, maar wat als het Congres toch zou proberen om minstens één geval tegen te houden, om toch iets te doen om onze kinderen te beschermen?
De Amerikaanse president liet zijn team daarom de voorbije maanden bekijken wat hij zelf kan doen. Volgende week maandag heeft hij al een vergadering met minister van Justitie Loretta Lynch gepland om maatregelen te bespreken. 'Want ik krijg te veel brieven van ouders, leraren en kinderen om niets te doen', aldus Obama.
Achtergrond kopers beter onderzoeken
Volgens The Washington Post wil de president onder meer dat er een uitgebreider onderzoek komt naar de achtergrond van mensen die een vuurwapen kopen. Een overgrote meerderheid van de Amerikanen lijkt daar voorstander van, zo blijkt uit een rondvraag van de Quinnipiac universiteit.
Maar tegelijk kan Obama heel wat tegenstand verwachten, onder meer vanwege de machtige wapenlobby NRA en uit Republikeinse hoek. Veel Amerikanen zijn nog erg gehecht aan hun recht om een wapen te mogen dragen om zichzelf te verdedigen.
Bron: De Standaard, 2 januari 2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160102_02046016
Eigen mening: Ik kan begrijpen dat ouders, leerkrachten en zelfs kinderen brieven sturen naar politici om het wapenbeleid aan te pakken. Dat ze de brieven naar Obama sturen kan ik ook begrijpen, wat ik niet wist is dat deze echt bij Obama zelf terecht komen. Ik dacht altijd dat deze door medewerkers van zijn kabinet gelezen en beantwoordt werden. Ik vind het dan ook wel heel knap dat Obama beslist om het probleem aan te pakken. Het is naar mijn mening een zeer goed voorstel om de achtergrond van een persoon te achterhalen wanneer deze persoon een wapen wilt aankopen. Eigenlijk is dit een beslissing die al veel eerder had moeten doorgevoerd worden. Dan hadden de kinderen geen ouders, tantes, nonkels of grootouders moeten verliezen alvorens ze een brief stuurden.