Na de kerstvakantie starten in vijftien scholengroepen nieuwe onthaalklassen voor minderjarige asielzoekers. Dat is een kwart meer dan het huidige aanbod, dat in één jaar duizend extra leerlingen kreeg.
Jonge vluchtelingen krijgen in onthaalklassen één jaar lang een stoomcursus Nederlands, daarna stappen ze over naar het gewone onderwijs. In het jargon gaat het om OKAN, of onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers. Dit tussenjaar moet het hen makkelijker maken om onze taal te leren en te wennen aan ons onderwijssysteem. "Op die manier willen we voor iedereen, nieuwkomer of niet, kwaliteitsvol onderwijs garanderen", zegt minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).
Al deze klassen liggen in de buurt van de geïmproviseerde asielcentra die de federale regering de voorbije maanden in allerijl moest oprichten. Vaak liggen die in gemeenten waar voorheen nauwelijks asielzoekers woonden, wat betekent dat het een hele uitdaging is om deze kinderen te begeleiden. "Het gaat om een heel diverse groep kinderen en jongeren", stelt Crevits. "Sommigen hebben zeer goed onderwijs genoten, anderen zijn nog analfabeet."
Kinderen van asielzoekers moeten binnen de zestig dagen na hun registratie in ons land worden ingeschreven in een school. Voor sociale woningen, om maar een voorbeeld te geven, ligt dat anders. Daarop hebben vluchtelingen pas recht na hun erkenning. Deze nieuwe klassen tonen dus nog maar een fractie van de impact die de opvangcrisis uiteindelijk zal hebben.
Per scholengroep kan het om meerdere klassen gaan. Die zullen uiteraard ook extra leraren met zich meebrengen. Over heel Vlaanderen gaat het over tientallen, zoniet honderden extra aanwervingen. Exacte aantallen kan het kabinet van Crevits nog niet geven, omdat de scholengroepen, zelfs in deze vakantie, volop aan het aanwerven zijn. Als er geen plaats is in hun normale gebouwen, dan voorziet de regering ook containerklassen.
Niet alleen aan begin schooljaar
De grote instroom van kinderen van asielzoekers noopte de regering ook tot een aanpassing van de regels. Vroeger was het enkel mogelijk om onthaalklassen in te richten aan het begin van het schooljaar, maar daardoor holde ze te veel de realiteit achterna. In één jaar kwamen er meer dan duizend extra leerlingen in het voltijds onthaalonderwijs. Stond de teller op 1 oktober 2014 op 2.033, dan voorspelt Crevits dat hij na de kerstvakantie boven de 3.000 zal pieken.
Alle basisscholen en secundaire scholen die onthaalonderwijs organiseren, krijgen extra lesuren toegewezen. Automatisch krijgen ze daarvoor ook de nodige budgetten, zoals in het gewone onderwijs. Voor elke extra leerling krijgen ze extra middelen. Voor kleuters is dat alvast 950 euro van januari tot juni volgend jaar.
Crevits ziet geen problemen om deze extra klassen te blijven financieren. "Als we de mensen verplichten zich in te burgeren, dan moeten we hen ook de mogelijkheid bieden om zich te integreren. Al het geld dat je in onderwijs stopt, verdient zichzelf ook terug. Mocht er hiervan ooit een punt worden gemaakt binnen de regering, dan zal ik mij daar fel tegen verzetten."
Bron:
http://www.demorgen.be/buitenland/2...ingen-b259c1db/
Eigen mening: We willen dat vluchtelingen hier integreren. Die integratieopdracht valt niet te onderschatten. Onderwijs speelt hierin een belangrijke rol. Het is broodnodig dat vluchtelingen zo snel mogelijk onze taal leren, naar school gaan, contacten kunnen leggen,.. om te kunnen integreren in onze maatschappij. Niet alleen de overheid moet vluchtelingen hier in begeleiden, ook de burger moet actie ondernemen. De integratieopdracht is te groot, de overheid kan dit alleen niet dragen.