18th December 2015, 16:43
|
Registered User
|
|
|
|
Ik ben volledig voorstander van de 'nultolerantie' en ik zal zeker niet de enige zijn. De jeugd van tegenwoordig is er zich meer van bewust dat drinken en rijden niet samen gaan. Bijna dagelijks word je met je neus gedrukt op het gevaar dat het gebruik van alcohol en rijden niet samengaat.
Vanmiddag hoorde ik nog op de radio dat het aantal vluchtmisdrijven ook zo groot wordt. Je kan enerzijds vluchtmisdrijf plegen uit schrik (van de shock ==> schuldgevoel), maar anderzijds ook uit schrik dat ze achter dingen gaan komen die niet koosjer zijn (bijvoorbeeld het rijden onder invloed van drank, drugs, ..)!
Het feit dat men het alleen voor jongeren wil toepassen vind ik nogal dubbel. Ik begrijp dat jongeren veel meer kans hebben op ongevallen omdat ze dikwijls nog niet zo goed het gevaar kunnen inschatten zoals een ervaren chauffeur dat kan. Onder invloed van enkele glazen gaat dit er zeker niet op beteren. Maar zoals R*my al eerder zei in haar reactie, zijn het dikwijls nog de oudere generaties die met een glaasje teveel op, achter het stuur kruipen en nog naar huis rijden. De BOB-campagnes van de laatste jaren hebben hier al wel een duidelijke daling in gebracht denk ik, maar toch valt het toch op dat men het hier niet zo nauw mee neemt.
Ik zou zelf misschien voorstellen om nog meer alcoholcontroles te doen zodat mensen echt niet meer durven drinken wanneer ze nog met de wagen naar huis moeten. Onlangs vernam ik wel via het nieuws dat de politie al vindt dat ze al heel veel controles doen al heb ik zelf nog maar 1 keer moeten blazen in die 2,5 jaar dat ik mijn rijbewijs al heb.
Er zijn genoeg opties die je kan overwegen om zelf veilig thuis te geraken en het leven van anderen niet in het gedrang te brengen. Zo kan je bijvoorbeeld carpoolen naar grote evenementen waarbij 1 persoon BOB is. (In een klap ook goed voor het milieu). Je kan gebruik maken van openbaar vervoer, een taxi inschakelen of vragen of iemand je wilt vervoeren.
|