Bega je hier dan geen zonde die hoger is in de categorie der zonden (als je het zo zou kunnen noemen) namelijk diegene waar we het hele Christelijke geloof rond kunnen opbouwen, namelijk verdraagzaamheid en gelijkheid? Mijn volgende vraag aan jou is dan ook: "begaan dieren dan ook zonden?" want ook dieren kunnen zich anders voelen dan ze zijn... Zelfs al ga je er van uit dat homo's "ziek" (mind the big " " ) zijn, DAN NOG is je reactie onterecht! Want als we de bijbel weer even letterlijk gaan citeren (zoals jou evangelische kerk samen met jehova's getuigen dat maar al te graag doen) dan kom je op een bepaald moment de zegswijze van Jezus tegen: "Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt?". Een mening geven zoals jij die geeft is dus compleet uitgesloten.
Ik probeer je te overtuigen met enkele argumenten:
Ten eerste: Iedereen leest en begrijpt de Bijbel op de manier zoals die hem of haar door anderen is aangeleerd. Niemand kan de Bijbel onbevangen en 'puur' lezen. Je eigen achtergrond, opvoeding, leeftijd, geschiedenis etc. speelt daarin mee. Wie dat ontkent komt waarschijnlijk van een andere planeet.
Ten tweede: De Bijbel is niet uit de lucht komen vallen maar in een bepaalde tijd geschreven en in duizenden jaren langzaam ontstaan. Het bevat daarom ook veel instructies en wetten die vandaag als niet meer relevant worden gezien (bijvoorbeeld dat een vrouw die een kind heeft gekregen 33 dagen niet naar de tempel/kerk mag. Had ze de "pech" een meisje te krijgen dan mocht dat zelfs 66 dagen niet, zie Leviticus 12).
Ten derde: Nergens in de Bijbel komt het idee naar voren dat iemand homoseksueel kan zijn. De teksten die over homoseksualiteit gaan bespreken alleen homoseksuele handelingen. De schrijvers van de Bijbel hadden dan ook geen idee dat homoseksualiteit een "geaardheid" is, dat is pas bewezen en ontdekt in de 20ste eeuw! Dat betekent dat de Bijbelschrijvers altijd dachten aan homoseksuele daden die door heteroseksuelen werden verricht en tegen hun heteroseksuele natuur ingingen. En dat was iets wat de heteroseksuele schrijvers zich maar moeilijk konden voorstellen. Ze zagen de handelingen als een bezetenheid van de duivel, net zoals men in de Bijbel een excorcisme beschrijft waarbij Jezus hulp zal bieden. Hier volgt een perikoop uit de Bijbel (weeral letterlijk, dat maakt het voor de fundamentalisten onder ons weeral wat makkelijker)
Mattheüs 17
15 Heere! ontferm U over mijn zoon; want hij is maanziek, en is in zwaar lijden; want menigmaal valt hij in het vuur, en menigmaal in het water.
16 En ik heb hem tot Uw discipelen gebracht, en zij hebben hem niet kunnen genezen.
17 En Jezus, antwoordende, zeide: O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoe lang zal Ik nog met ulieden zijn, hoe lang zal Ik u nog verdragen? Brengt hem Mij hier.
18 En Jezus bestrafte hem, en de duivel ging van hem uit, en het kind werd genezen van die ure af.
Ergens anders in de bijbel (sorry kon dit moeilijk terugvinden) staat een beschrijving van dit gebeuren: "De jongen zou op de grond gevallen zijn, beginnen rillen met schuim op de mond en stuiptrekkingen krijgen." Je moet al vrij ongeoefend zijn in symptomen van ziekten om daar geen herkenbaarheid te zien met wat wij tegenwoordig "epilepsie" noemen...
Dit maar eens om aan te duiden dat de Bijbel wel degelijk met voldoende nuance moet benaderd worden! In Jezus' tijd leek die jongen bezeten, maar achteraf pas kunnen we oordelen dat die epilepsie had! Ik dacht toch dat jullie in de evangelische gemeenschap bijbellessen kregen? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat jullie daar wel HEEL selectief met de inhoud van de Bijbel omgaan!
Beschouw dit vooral niet als een persoonlijk aanval, ik probeer gewoon een eigen standpunt te verdedigen samen met mijn visie op de bijbel.
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
|