Enkele post bekijken
  #1  
Oud 15th December 2015, 19:51
Charlene.B*oeckx Charlene.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2015
Locatie: Dessel
Posts: 50
Engelstalige borden voor kilometerheffing moeten weg

Engelstalige borden voor kilometerheffing moeten weg
15/12/2015 om 19:37 door hrt | Bron: BELGA

De Engelstalige borden waarmee langs Vlaamse snelwegen de start van de kilometerheffing voor vrachtwagens werd aangekondigd, moeten weg. Dat heeft de Vaste Commissie Taaltoezicht (VCT) beslist, zo meldt de transportfederatie UPTR dinsdag. Bij Viapass, dat de informatiecampagne organiseerde, wijst men erop dat de campagne al afgelopen is.

Transportfederatie UPTR stapte begin november naar de VCT, omdat ze van mening was dat de Engelstalige borden in overtreding waren met de taalwetgeving. Ze kreeg nu ook gelijk.

‘Viapass moet de borden in het Engels weghalen en vervangen door borden die conform de wetgeving zijn’, stelt UPTR in een persbericht. ‘Met andere woorden, Viapass mag enkel de borden met Nederlands opschrift plaatsen in Vlaanderen.’

Viapass is de interregionale overheidsinstelling die de kilometerheffing controleert en coördineert. Zij voerde de campagne in vier talen (de drie landstalen en in het Engels), om ook buitenlandse chauffeurs te bereiken.

Bj Viapass was men dinsdagavond nog niet op de hoogte van de uitspraak. De instelling wijst er wel op dat de informatiecampagne ondertussen afgelopen is en dat de borden weg zijn.

De overheidsinstelling plant in januari (in Vlaanderen) en maart (in Wallonië) nieuwe campagnes over de kilometerheffing voor vrachtwagens, die op 1 april 2016 wordt ingevoerd.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151215_02022660

Mening:
De borden in het Engels vind ik eigenlijk niet slecht, hoe moeten buitenlandse chauffeurs nu de borden lezen als ze bijvoorbeeld in het Nederlands staan als ze zelf geen Nederlands spreken. Deze informatie is ook voor hen dus moet het hen ook kunnen bereiken. Ik vind het dus goed dat de campagne ondertussen al afgelopen is voor dat de uitspraak gedaan is. Ik begrijp wel dat de borden in Vlaanderen ook in het Nederlands getoond moeten worden en in Wallonië in het Frans, deze chauffeurs moeten het ook kunnen lezen. Maar in het Engels moet ook kunnen.
Met citaat antwoorden