Verzoeningsvergadering bij NMBS levert niets op
Een vergadering tussen de vakbonden en de top van de NMBS heeft beide partijen niet dichter bijeen gebracht. De directie blijft vasthouden aan het ontwerp voor een sociaal akkoord. De vakbonden gaan het dinsdag verder bespreken met hun achterban, maar houden voorlopig dus vast aan de geplande stakingen in januari.
Een verzoeningspoging is een formaliteit, die deel uitmaakt bij de procedure van een stakingsaanzegging. Bij aanvang liet Michel Abdissi, voorzitter van de socialistische spoorvakbond, weliswaar optekenen dat het nog mogelijk is dat de staking wordt verdaagd.
Maar na afloop bleek dat de zitting niets heeft opgeleverd. Op de vergadering werd aan de vakbonden gevraagd om af te zien van de staking. De directie van de spoorwegen spreekt in dit kader zelf van een 'afkoelingsperiode'. Maar ACOD/CGSP liet meteen weten hier niet mee akkoord te gaan, terwijl ACV-Transcom zo snel mogelijk een beslissing bekendmaakt. Fundamenteel is er dus niets veranderd.
Woensdag 16 december vindt een nationale paritaire commissie plaats, waarin de vakbonden en de directie paritair zijn vertegenwoordigd. Op die vergadering zal de directie, zoals eerder gemeld, de productiviteitsverhogende maatregelen in werking laten treden en dit vanaf 1 januari. De kans dat de directie nog voor woensdag de plannen wijzigt wordt erg klein geacht.
De vakbonden willen in januari voor vijf dagen het werk neerleggen omdat ze het oneens zijn met het ontwerp voor een sociaal akkoord. De top van de spoorwegen wil met een resem maatregelen de productiviteit verhogen. Maar voorstellen zoals het verlengen van de werkweek of het schrappen van feestdagen wijzen de bonden af.
Bron: de standaard, 14/12/2015,
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151214_02020392
mening:
Ik betreur deze situatie enorm. De vakbonden worden weer afgeschilderd als 'de slechten' in het verhaal, terwijl de top van de spoorwegen het zelf ook niet mooi spelen. De vakbonden hebben één stommiteit begaan: de stakingen tijdens de examens te plannen.
Het is vooral spijtig dat enkel de vakbonden als de slechten worden bekeken, terwijl de top van de spoorwegen zelf geen water bij de wijn wil doen. Wat moet je dan doen als werknemer? Zomaar slikken wat de bazen willen? Jij moet meer werken en krijgt hier evenveel geld voor terwijl de grote bazen niet extra moeten werken en waarschijnlijk meer gaan verdienen? Eerlijk is anders. Moest Jo Cornu nu zeggen 'Ik lever een deel van mijn loon in' dan zouden dit eerlijke maatregelen zijn, nu totaal niet. Besparen moet van beide kanten komen.
Op vlak van media vind ik de verslaggeving weer verschrikkelijk. Men houdt enkel rekening met de getroffen reizigers, maar houdt geen rekening met de werknemers van de NMBS. Vakbondbashing van de media noem ik dat.
Het speelt ook weer mooi in de kaart van enkele rechtse partijen die al maanden geleden de aanval op de vakbonden heeft geopend. Nog even en de bevolking geloofd echt dat we beter af zijn zonder vakbond. Het omgekeerde is echter waar.