De socialistische vakbond ACOD weigert in te gaan op de vraag van de NMBS-directie om de stakingsaanzegging in januari in te trekken. De christelijke vakbond wacht nog af. Dat meldt HR-Rail.
De verzoeningsvergadering waaraan de NMBS-directie en de spoorvakbonden maandag deelnamen, heeft weinig zoden aan de dijk gezet. De directie van de spoorwegen eiste een afkoelingsperiode en vroeg de vakbonden om de stakingsaanzegging in januari in te trekken. De socialistische vakbond ging daarmee niet akkoord, de christelijke bond ACV-Transcom wacht met een beslissing. Dat schrijft HR-Rail, de personeelstak van de spoorwegen, in een persbericht na de vergadering.
Michel Abdissi van de Franstalige socialistische spoorbond CGSP zag geen positieve elementen in de voorstellen die HR Rail, dat de sociale dialoog voert voor Infrabel en de NMBS, maandag op tafel heeft gelegd. Dat de CEO's van de NMBS en Infrabel zelf niet aanwezig waren op de vergadering, was voor de vakbondslui een enorme ontgoocheling.
Technische details kwamen maandag in Brussel niet ter sprake. Al gaf de directie wel een cijfer over het aantal spoorwegwerknemers die ze tegen 2018 wil overhouden: 28.000. 'Dat zijn er 6.000 minder dan nu het geval is, en is voor ons dan ook totaal onacceptabel', zegt Adbissi.
ACOD en ACV kondigden vorige week aan dat ze in januari eerst twee dagen en dan drie dagen willen staken uit protest tegen de maatregelen die de directie voorstelt om de productiviteit te verhogen. Op de stakingsaanzegging kwam veel protest. De liberale vakbond sloot zich niet aan bij de stakingsaanzegging.
Volgens HR-Rail blijven de maatregelen voor het verhogen van de productiviteit volledig behouden en worden ze woensdag behandeld tijdens de Nationale Paritaire Commissie.
Mening: Ik vind het een zeer irritant onderwerp, omdat hierdoor heel veel mensen problemen hebben om naar werk, school of andere plaatsen te gaan. De mensen die dagelijks met de trein gaan hebben al genoeg fouten waardoor ze te laat zijn, men verwacht dat de treinen hun ergens heen brengen sneller dan de auto, maar vaker is dat niet zo door de fouten. En dan willen ze ook staken waarbij ze iedereen laten staan, ik snap dat ze het beter willen, maar kunnen ze niet iets vinden en het oplossen in plaats van blijven doordraven.
Bron:
http://www.tijd.be/ondernemen/trans...wsstream_recent