13th December 2015, 21:04
|
Registered User
|
|
|
|
Perspectief omtrent IS
Naar mijn mening is het altijd enorm van belang de perspectieven van de verschillende partijen in een conflict te bekijken, ook al lijkt er geen verantwoording mogelijk. Het is dus ook belangrijk dat we proberen te begrijpen hoe dit allemaal is kunnen gebeuren. Waarom jongeren zich aansluiten bij de terreurgroep IS, ook al zijn ze in Frankrijk of België ( of eender welk land) geboren, blijft een vraag.
Graag koppel ik dit artikel even terug aan het beroep als leerkracht. Het lijkt me van fundamenteel belang dat we jongeren duidelijk maken wat radicalisme inhoudt en dat het verschrikkelijke gevolgen kan hebben. We zien dat jongeren zich aansluiten bij de terreurgroep, maar weten ze wel waarvoor ze zich opgeven en zijn ze zich bewust van de gevolgen? Houd rekening met het feit dat we niet precies weten wat jongeren aanzet tot het aansluiten bij dergelijke terreurbewegingen en ga er niet vanuit dat het thuis wel wordt besproken. Maak het bespreekbaar in de klas en maak daarbij ook duidelijk dat islam en terrorisme niet hetzelfde is. "Terrorism has no religion!"
|