13th December 2015, 19:37
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Beerzel
Posts: 20
|
|
“Pervers om jongeren te betalen tijdens opleiding”
ONDERWIJSVAKBOND SCHIET PLANNEN CREVITS EN MUYTERS AF VOOR NIEUW STELSEL VAN LEREN EN WERKEN
Vandaag om 03:00 door Jens Vancaeneghem bron: hetnieuwsblad.be
Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil een nieuw systeem van duaal leren invoeren, waarbij leerlingen een vergoeding krijgen zodra ze geld opbrengen voor het bedrijf waarin ze hun opleiding krijgen.
Onderwijsvakbond COC maakt brandhout van de plannen van ministers van Werk Philippe Muyters (N-VA) en Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) om duaal leren in te voeren, waarbij leerlingen vooral in een bedrijf hun opleiding krijgen. Topman Jos Van Der Hoeven noemt het “pervers” dat jongeren een financiële vergoeding krijgen van zodra ze het bedrijf geld opbrengen. “Leerlingen zijn meer dan goedkope werkkrachten.”
“Pedagogisch onverantwoord”, noemt de Christelijke Onderwijscentrale (COC) de plannen voor duaal leren. Leerlingen volgen er tot 80 procent van de opleiding in een bedrijf en kunnen instappen vanaf ze vijftien jaar zijn.
De Vlaamse regering heeft nu een ontwerpbesluit klaar om vanaf 1 september 2016 proefprojecten in te voeren in het technisch en beroepsonderwijs. Op termijn moet duaal leren alle bestaande vormen van leren en werken, zoals het deeltijds beroepsonderwijs, vervangen. Nu kiezen leerlingen daar vaak voor omdat ze schoolmoe zijn. Duaal leren moet een bewuste en gemotiveerde keuze worden.
“Alleen bestaat nu de kans dat leerlingen ervoor kiezen omdat ze een financiële vergoeding krijgen”, zegt Jos Van Der Hoeven van COC. “Mocht dat werken om leerlingen te motiveren, waarom voeren we het dan niet meteen in voor alle schoolmoeë jongeren?”
Eigen mening:
Langs de ene kant is het wel een goed voorstel, zeker voor jongeren die schoolmoe zijn. Zo kunnen zij ook proeven van het bedrijfsleven en weten ze of ze het graag doen of niet. Ze moeten hier ook een vergoeding voor krijgen vind ik. Anders zou er te hard van 'geprofiteerd' worden door bedrijven, "goedkope werkkracht". Maar langs de andere kant creëer je misschien een financiële oplossing voor gezinnen die het moeilijk hebben. Ook zouden er misschien veel leerlingen kiezen voor een opleiding onder hun niveau, omdat ze er geld mee kunnen verdienen. Besluit: goed voorstel, maar er is nog wel wat werk aan.
|