12th December 2015, 14:06
|
Registered User
|
|
|
|
Yannick, ik ga hieronder een antwoord proberen te formuleren op uw vraag: "Waarom mag de vraag niet meer gesteld worden".
De reden dat de politie deze vraag niet meer mag stellen is, omdat ze tegen de Salduz-wetgeving tegenin gaat. Deze wet stelt dat de verdachte niet ondervraagd mag worden vooraleer zijn of haar rechten zijn voorgelezen. Een van die rechten is dat de verdachte recht heeft op een advocaat. Op het moment dat de politie de vraag "Heeft u gedronken?" stelt, wordt het een verhoor, volgens sommige advocaten. Als er in het dossier geen verder bewijsmateriaal, zoals een ademtest, aangehaald wordt, kan de verdachte vrijgesproken worden. Het gaat dan om de gevallen waar enkel de vraag gesteld is en verder bewijsmateriaal van dronkenschap ontbreekt. De politie krijgt dus nu de opdracht om geen enkele vraag meer te stellen die richting een verhoor kan wijzen.
Het is natuurlijk niet zo dat de politie niets meer mag zeggen. Ze mogen nog wel de vraag stellen of je bereid bent om een ademtest te doen.
Zelf vind ik ook dat dit nog al omslachtig klinkt, maar die wetgeving is er niet voor niets gekomen. Het lijkt mij een goede zaak dat de politie beter wilt voorkomen dan genezen. Het zou jammer zijn dat mensen die een gevaar vormen in het verkeer niet bestraft kunnen worden door één vraag die gesteld is.
|