Enkele post bekijken
  #1  
Oud 11th December 2015, 08:14
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Ambitieuze mannen drijven vrouwen weg van onderwijs

Studentes die tijdens hun lerarenopleiding tussen veel mannen zitten, kiezen vaker voor een andere sector dan het onderwijs. Dat blijkt uit een onderzoek van Mike Smet en Hans Tierens, onderzoekers aan de KU Leuven.

‘Mannen willen een meer prestigieuze job en stralen dat af op hun vrouwelijke collega’s’, zegt Mike Smet, onderzoeker aan de KU Leuven. Een kwart van de afgestudeerde leraren zoekt een job buiten het onderwijs. Opvallend is dat ook studentes die tijdens hun lerarenopleiding tussen veel mannen zitten, vaker kiezen voor een andere sector.

‘Mannen zoeken vaker dan vrouwen een prestigieuze baan’, zegt onderzoeker Mike Smet. ‘Maar ons onderwijs heeft de jongste decennia aan status ingeboet. De lonen zijn niet slecht, maar het zijn vlakke carrières met weinig doorgroeimogelijkheden. Het streven naar prestigieuze jobs van de mannen straalt af op hun medestudenten. Dat zou hen beïnvloeden om het onderwijs links te laten liggen.’

Smet komt tot die conclusies, samen met zijn collega Hans Tierens, na onderzoek bij 31.961 afgestudeerden die tussen 2006 en 2013 hun lerarendiploma behaalden aan de universiteit of hogeschool. Amper 63 procent van hen begon binnen het jaar een carrière in het onderwijs. Nog eens 12 procent begon later als leraar, bijvoorbeeld na verdere studies. De overigen zochten een andere job.

Een mogelijke oplossing is volgens de onderzoekers om de job van leraar aantrekkelijker en competitiever te maken. Dat zou meer mannen naar het onderwijs lokken en het negatieve effect van mannen in de lerarenopleiding neutraliseren.

Vlaams minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V), is zich bewust van de rekruteringsmoeilijkheden en gaf onlangs het startschot voor het loopbaandebat. Ze zit samen met de onderwijsvakbonden en koepels om het beroep van leraar aantrekkelijker te maken.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151210_02015669 (geraadpleegd op 11/12/2015)
Mening: Ik vraag me af op welke manier ze het beroep van leraar nu aantrekkelijker en competitiever zullen maken. Dit willen ze doen om zo het onderwijs meer 'status' te geven en er dus een meer prestigieuze baan van te maken. Dit zou mensen namelijk meer aantrekken tot het kiezen voor het beroep van leraar. Ik vraag me af of dit wel werkelijk nodig is. Zijn de tijden van prestigieuze leraren niet voorbij? Ik ben me ervan bewust dat ik nu prestige in het negatieve trek. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je niet voor het beroep van leraar moet kiezen om wille van de prestige die je krijgt in je job. Ik vrees dat je het beroep dan niet vol zal houden. Naar mijn mening is het een 'roeping' om leraar te worden. Je moet met volle overtuiging niet alleen je onderwijsvakken geven, maar ook moet je met volle overtuiging elke dag de klassen binnenwandelen en beseffen dat je met jongeren bezig bent. Je moet dus ook de passie hebben om jongeren bij te staan in hun ontplooiing. Dit is wat echter meer benadrukt moet worden. Ik kies niet voor de job omwille van de klassieke vooroordelen rond het leraar zijn zoals 'vele vakanties', 'weinig werk', enzovoort, maar ook niet voor het prestige. Ik kies voor de job omdat ik met jongeren wil werken, deze iets wil bijbrengen en hen kansen wil geven om verder te ontwikkelen.
Met citaat antwoorden