Enkele post bekijken
Oud 10th December 2015, 12:14
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User

Zoveel meer dan les geven

Hoewel de cijfers wel heel hoog liggen, schrik ik hier toch niet echt van. Zoals in het artikel wordt aangehaald, blijven leerkrachten vaker thuis omwille van psychische redenen. Deels zou dat komen omdat ze alleen voor een klas staan, maar ik geloof dat er ook andere redenen zijn.

Ik denk persoonlijk dat heel veel van die psychologische klachten - waarschijnlijk veroorzaakt door stress - veel te maken hebben met hoe onze samenleving de dag van vandaag in elkaar zit. Ik heb namelijk het gevoel dat de leerkrachten nu met veel meer verschillende dingen rekening moeten houden dan vroeger. Dan heb ik het niet alleen over het niveau en het tempo van de leerlingen, maar ook over multiculturaliteit, leerproblemen, technologie enzovoort.

Het feit dat er meer depressies zitten onder de jongeren speelt denk ik ook wel een grote rol. Mede door de hoge druk van buitenaf en zaken zoals cyberpesten hebben heel veel jongeren psychische problemen. Hoewel je als leerkracht je job ook niet helemaal mee naar huis mag nemen zoals men dat zegt, denk ik wel dat zulke zaken een groot effect hebben.
Met citaat antwoorden