N-VA: 'Moeten macht spoorbonden inperken'
De wetgeving die bepaalt dat er bij het sociaal overleg van de NMBS een tweederde meerderheid moet zijn in het Nationaal Paritair Comité, moet aangepast worden, om te vermijden dat spoorvakbonden alles blokkeren. Dat stelt N-VA-kamerlid Inez De Coninck, die de stakingsplannen 'pure chantage' noemt. Ook de reizigersvereniging TreinTramBus is woedend over de stakingsplannen van de spoorvakbonden
'Dit is pure chantage', is De Coninck hard voor het voornemen van de bonden om begin januari eerst 48 en daarna nog eens 72 uur te staken. 'Ze hebben een historische kans gemist. De details over het akkoord die zijn uitgelekt, lagen in onzen ogen al veel te laag. En nu blijkt dat er nooit een akkoord mogelijk was.'
'We bekijken of de wet van 1926 aangepast kan worden', is De Coninck duidelijk over de voornemens van N-VA. 'Die bepaalt dat er een tweederde meerderheid moet zijn in het Nationaal Paritair Comité. Dat geeft de vakbonden het wapen om alles te blokkeren. We moeten de macht van de spoorbonden beknotten.
'We willen ook kijken naar de miljoenen die de spoorbonden ieder jaar krijgen', besluit De Coninck. 'Ze werken alleen maar tegen.'
TreinTramBus: 'Ergste van voorbije decennia'
'Het ergste wat we de voorbije decennia op dit vlak gezien hebben', is ook TreinTramBus hard voor het voornemen van de vakbonden om vijf dagen te staken. Dat is volgens de reizigersvereniging compleet buiten proportie. De organisatie is ook verbaasd over het feit dat de stakingsaanzegging er komt op een moment dat onderhandelingen nog maar van start zijn gegaan.
TreinTramBus is er bovendien niet over te spreken dat de stakingsdagen midden in de examenperiode van hogescholen en universiteiten vallen. De organisatie roept de vakbonden op tot redelijkheid. 'De staking treft immers de reizigers die op geen enkele manier verantwoordelijk zijn voor de problematiek die de stakers onder de aandacht willen brengen.'
Bron: De Standaard, 10/10/2015,
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151210_02014227
Mening:
De macht van de spoorbonden is inderdaad niet te onderschatten en moet naar mijn mening ingeperkt worden. Een productiviteitstoename is voor elk modern bedrijf noodzakelijk om te kunnen blijven concurreren of kortweg overeind te blijven. De spoorbonden gaan naar mijn mening te vlug over tot staken, zonder eerst een onderhandelingsgesprek aan te knopen. Deze stakingen treffen vooral de reiziger, die niets liever wilt dan een betrouwbaar spoorwegennet.