Leerkrachten zijn vaker en langer ziek dan de vorige jaren. Stress, burn-outs en depressies eisen nog meer dan de voorbije jaren hun tol en veroorzaken nu een op drie ziektedagen.
Dat schrijft De Morgen op basis van het rapport ziekteverzuim in het Vlaamse onderwijs.
In 2014 bleven leerkrachten 2.514.111 dagen thuis, fors meer dan in 2013 en het hoogste peil sinds 2009. Het betekent dat een leerkracht zich op jaarbasis gemiddeld bijna 15 dagen ziek meldt. Aangezien 47,6 procent van de leerkrachten geen enkele dag ziek is, blijven de zieken gemiddeld bijna 30 dagen thuis.
De belangrijkste oorzaak zijn psychosociale aandoeningen. In 2014 werd 36,4 procent van alle ziektedagen hierdoor veroorzaakt, tegenover 33,5 procent in 2013. Ter vergelijking: bij de federale en Vlaamse overheid zorgen psychische ziektes 'slechts' voor een kwart van alle verzuim.
Helemaal alleen
Vooral oudere leraren hebben te kampen met problemen, al valt op dat ook dertigers en veertigers steeds vaker afhaken om psychosociale redenen. Mannen en leerkrachten in het secundair onderwijs lopen ook een bovengemiddeld risico.
Volgens specialisten ligt een verklaring bij het feit dat leerkrachten letterlijk alleen voor de klas staat. Elke dag opnieuw moeten zij presteren voor publiek, terwijl de uitdagingen steeds groter worden door de toenemende diversiteit en de grote groep leerlingen met zorgnoden. Tel daar de planlast bovenop "en opeens wordt duidelijk waarom de onderwijsverstrekkers zelf aangeven dat de cijfers niet verwonderlijk zijn", aldus de Morgen.
Bron:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/z...mal-633291.html
Eigen mening: Als leerkracht hebben we een zware job, zoals in het artikel gezegd moeten we ons steeds bewijzen voor een hele groep, elke dag opnieuw.
Mensen die sneller vatbaar zijn op ziektes krijgen deze ook vaak over in de klas, van hun leerlingen. Hier wordt specifiek gekeken naar psychische klachten en daar ben ik wel wat bezorgd over. Ik kan begrijpen dat als je aan een bepaalde klas niet graag les geeft, het moeilijk is om elke dag weer je volledig in te zetten voor deze klas, maar toch moeten we dat allemaal blijven doen! We zijn tenslotte leerkracht omdat we dat graag willen en dan moeten we daar alles bij nemen.
Ik denk dat het misschien al kan helpen om praatgroepen te maken binnen scholen of binnen een aantal scholen, zodat leerkrachten zich eens helemaal kunnen loslaten in hun verhalen en ook meteen beseffen dat ze niet alleen zijn met dat soort problemen.