9th December 2015, 22:38
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
|
|
Kindercontact
Net zoals Rowdy aanhaalde, heeft een kindercontact sowieso positieve gevolgen voor het welbevinden van de leerling. Een leerling krijgt doorheen het schooljaar een rapport, maar daar wordt nagenoeg niets mee gedaan. Enkele keren per jaar wordt een oudercontact ingepland voor de bespreking van de rapporten na de examens/toetsenperioden. Ook wanneer de resultaten van de leerling in kwestie doorheen het jaar zorgbarend zijn, vragen sommige scholen de ouders voor een extra oudercontact. Naar mijn mening is het op dat moment al te laat. Je moet van in het begin rekening houden met de evolutie van de leerlingen. Vanaf het moment dat je denkt dat er iets mis aan het gaan is, moet je de leerling aanspreken. Misschien voelt de leerling zich niet goed in zijn vel, zijn er problemen thuis, weet hij/zij niet goed hoe de leerstof gestudeerd moet worden ... . Er zijn verschillende redenen waarom de schoolresultaten kunnen verslechteren. Het lijkt mij in dat opzicht belangrijk om buiten het oudercontact een kindercontact te organiseren, zodat de leerling zijn/haar eigen verhaal/visie kan delen met de leerkracht zonder pottenkijkers waarbij de leerling zich geremd voelt. Het is hierbij wel belangrijk dat het kindercontact geleid wordt voor een leerkracht waarbij de leerling zich goed voelt, anders mist het zijn doel. Ik vind het goed dat sommige scholen dit al inplannen, maar het zou goed zijn dat in de loop der tijd elke school dit integreert in de planning. Het kost wel tijd en moeite, maar de voldoening zal des te groot zijn. Er zal altijd wel een plaatsje en een beetje tijd vrij zijn waarop tijd gemaakt kan worden voor de leerlingen.
|