De Vlaamse fietssnelwegen zijn een middel om mensen meer te laten fietsen, over langere afstanden. Dat blijkt uit de resultaten van de eerste Vlaamse Fietstelweek, meldt initiatiefnemer Fietsberaad Vlaanderen. “De gemiddelde afstand van onze fietsverplaatsingen ligt relatief hoog, maar de fietssnelwegen maken de langere afstanden beter overbrugbaar met de fiets”, klinkt het.
Tijdens de Week van de Mobiliteit in september werd ook de eerste Vlaamse Fietstelweek georganiseerd. Tellussen en vaste camera’s registreerden 1 miljoen fietsbewegingen op meer dan 420 punten in Vlaanderen, een app verzamelde 17.500 fietstrajecten.
Uit de resultaten blijkt dat 40 pct van de gemeten trajecten zich afspeelt van, naar of binnen de kern van een gemeente. “De overige trajecten worden dus buiten de kernen afgelegd”, zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen. “De gemiddelde afstand van de Vlaamse fietsverplaatsingen blijkt een pak hoger te liggen dan in bijvoorbeeld Denemarken, het gidsland op fietsgebied.”
De langste afstanden worden afgelegd in woon-werkverkeer (gemiddeld 6,7 kilometer), woon-werkverkeer bedraagt gemiddeld 3,5 kilometer en woon-winkelverplaatsingen 2,9 kilometer. “De langere afstanden verklaren mogelijk waarom Vlamingen nog te weinig fietsen: de mensen zien op tegen de kilometers”, zegt Baert. “Een doordacht ruimtelijkeordeningsbeleid, meer fietssnelwegen en elektrische fietsen kunnen hier een mouw aan passen.”
Uit de resultaten van metingen op fietssnelwegen blijkt alvast dat 89 pct van de fietsers ritten van meer dan 2,5 kilometer doet, 48 pct fietst zelfs meer dan 10 kilometer.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zegt dat de cijfers “inspirerend” zijn. “Ik wil Vlamingen verleiden om vaker te kiezen voor de fiets, ook in het woon-werkverkeer”, zegt hij. “Langere afstanden kunnen een drempel vormen om de stap naar de fiets te zetten, maar fietssnelwegen verlagen die drempel sterk. Vlaanderen moet samen met de provinciale en lokale besturen verder inzetten op fietssnelwegen.”
De gegevens die Fietsberaad Vlaanderen verzamelde tijdens de fietstelweek komen nu in een open dataplatform. Ook in 2016 wordt het initiatief hernomen.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151209_02012883
Eigen mening: Ik verschiet van de cijfers dat er zo veel gefietst wordt in België. Het is iets heel goed zowel voor het milieu als voor de gezondheid dus we moeten het zeker en vast aanmoedigen. Hoe meer mensen met de fiets gaan des te minder gaan er met de auto en zo voor minder files zorgt. Die fietssnelwegen gaan er voor zorgen dat de mensen die net niet met de fiets willen gaan om wille van de afstand of een slechte weg gaan dan wel met de fiets gaan. Conclusie is dat we er voor moeten gaan want het heeft zo goed als alleen maar voordelen!